4 sierpnia 2022
Przepisy ustawy o pracowniczych planach kapitałowych określają sytuacje, gdy udział podmiotu zarządzającego instytucją finansową w Ewidencji PPK zostaje zawieszony. W okresie zawieszenia instytucja ta nie zawiera nowych umów o zarządzanie PPK, ale wpłaty do PPK są nadal dokonywane - na dotychczasowych zasadach.
Udział towarzystwa funduszy inwestycyjnych, powszechnego towarzystwa emerytalnego, pracowniczego towarzystwa emerytalnego lub zakładu ubezpieczeń w Ewidencji PPK zostaje zawieszony m.in. w przypadku, gdy podmiot ten przestał spełniać warunki określone w ustawie o PPK.
Warunkami tymi są m.in.:
- posiadanie kapitału własnego, a w przypadku zakładów ubezpieczeń - dopuszczonych środków własnych, w wysokości co najmniej 25 mln zł, w tym co najmniej 10 mln zł w środkach płynnych rozumianych jako lokaty określone dla funduszu rynku pieniężnego;
- zarządzanie wymaganą przez przepisy ustawy o PPK liczbą funduszy zdefiniowanej daty (w przypadku zarządzania jednym funduszem inwestycyjnym konieczne jest wydzielenie odpowiedniej liczby subfunduszy).
W przypadku, gdy podmiot zarządzający instytucją finansową przestał spełniać te warunki, Komisja Nadzoru Finansowego wzywa go do usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie oraz występuje do PFR z wnioskiem o zawieszenie udziału tego podmiotu w Ewidencji PPK. PFR dokonuje takiego zawieszenia na okres wskazany we wniosku. Okres ten może zostać przedłużony, na wniosek KNF.
Skutki zawieszenia
W okresie zawieszenia udziału TFI, PTE, PrTE lub zakładu ubezpieczeń w Ewidencji PPK instytucja finansowa zarządzana przez zawieszony podmiot nie może zawierać nowych umów o zarządzanie PPK. Nie ma to jednak wpływu na zawarte już przez nią umowy. Podmioty zatrudniające, które łączą z tą instytucją umowy o zarządzanie PPK, mogą w dalszym ciągu zawierać z nią nowe umowy o prowadzenie PPK w imieniu swoich pracowników. Również wpłaty na rachunki PPK w tej instytucji są nadal przekazywane – na dotychczasowych zasadach. Podmiot, którego dotyczy zawieszenie, nadal zarządza środkami zgromadzonymi w PPK, zgodnie z polityką inwestycyjną funduszy lub subfunduszy.
Usunięcie z Ewidencji PPK
Nieusunięcie nieprawidłowości w terminie wyznaczonym przez KNF skutkuje wydaniem przez ten organ decyzji o usunięciu TFI, PTE, PrTE albo zakładu ubezpieczeń z Ewidencji PPK. W takim przypadku, PFR, na wniosek KNF, zawiesza udział danego podmiotu w Ewidencji PPK do dnia, w którym decyzja o usunięciu go z Ewidencji PPK stanie się ostateczna. Również wówczas instytucja finansowa zarządzana przez ten podmiot nie może zawierać nowych umów o zarządzanie PPK.
Usunięcie TFI, PTE, PrTE lub zakładu ubezpieczeń z ewidencji PPK nie wpływa na własność środków zgromadzonych na rachunkach PPK. W takich przypadkach zarządzanie środkami zgromadzonymi w PPK przejmuje - na zasadach określonych w ustawie o PPK - inny podmiot wpisany do Ewidencji PPK. W przypadku usunięcia TFI z Ewidencji PPK jest to wyznaczona instytucja finansowa - PFR TFI S.A.
Autor: Redakcja PFR Portal PPK