9 lutego 2024
Nowo powstałe przedsiębiorstwo nie zatrudnia pracowników, ale zatrudnia zleceniobiorców. Czy ma obowiązek zawrzeć umowę o zarządzanie PPK?
Tak, jeśli co najmniej jeden ze zleceniobiorców - z tytułu umowy zlecenia, na podstawie której został zatrudniony - podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, czyli jest osobą zatrudnioną w rozumieniu ustawy o PPK.
Podmiotami zatrudniającymi w rozumieniu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych są m.in. pracodawcy i zleceniodawcy, którzy mają numer identyfikacyjny (NIP lub REGON). Jeśli pracodawca albo zleceniodawca nie ma takiego numeru, „podmiotem zatrudniającym” jest płatnik składek w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Należy pamiętać, że - aby być podmiotem zatrudniającym - nie trzeba koniecznie zatrudniać pracowników. Wystarczy zatrudnienie jakiejkolwiek „osoby zatrudnionej” w rozumieniu ustawy o PPK.
Podstawa prawna: ๏ art. 2 ust. 1 pkt 18 i pkt 21, art. 7 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 46 ze zm.).
W publikacji „PPK w praktyce: PPK a przekształcenia podmiotów zatrudniających (Q&A)” znajdziesz więcej informacji, opisanych na przykładach, dotyczących różnych sytuacji, z którymi mogą się w praktyce zetknąć podmioty zatrudniające. Tę publikację możesz pobrać tutaj oraz w zakładce Pliki do pobrania.
Autor: Martyna Nowak