13 stycznia 2023
Do końca lutego br. pracodawca jest zobowiązany do przekazania informacji o ponownym autozapisie wszystkim pracownikom w wieku 18-55 lat, którzy złożyli deklarację o rezygnacji. Wzór takiej informacji jest dostępny na naszej stronie w trzech wersjach językowych.
Powiadomienie pracowników o ponownym autozapisie, który ma miejsce w tym roku, jest obowiązkiem informacyjnym pracodawcy. Autozapis obejmuje osoby w wieku 18-55 lat, które złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Nie ma przy tym znaczenia, czy rezygnacja ta została złożona przed zawarciem w ich imieniu umowy o prowadzenie PPK, czy też zrezygnowały w trakcie oszczędzania.
Od kiedy i do kiedy można informować pracowników?
Nie ma ustawowego terminu, od kiedy można rozpocząć akcję informacyjną, związaną z autozapisem. Należy jednak odróżnić akcję informacyjną od akcji edukacyjnej, a zatem poinformowanie pracowników o ponownym autozapisie np. we wrześniu 2022 r. nie będzie stanowić wypełnienia tego obowiązku. Rozpoczęcie akcji informacyjnej w styczniu 2023 r. można uznać za wypełnienie obowiązku informacyjnego dotyczącego ponownego autozapisu, natomiast należy pamiętać, by informację taką przekazać również osobom, które zostaną zatrudnione później (przed 1.03) i złożą deklarację o rezygnacji.
Ustalony jest natomiast termin zakończenia akcji informacyjnej – jest to 28 luty 2023 r. Do tego terminu wszystkie osoby, objęte ponownym autozapisem, powinny otrzymać stosowną informację. Deklaracje o rezygnacji przestają obowiązywać od 1 marca 2023 r., niezależnie od tego, czy taka deklaracja została złożona rok czy dwa dni wcześniej.
Kogo nie dotyczy autozapis?
Ponowny autozapis dotyczy wyłącznie osób w wieku 18-55 lat, które złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Nie obejmuje zatem osób, które przed 1 kwietnia 2023 r. ukończą 55. rok życia (przystępują do PPK na własny wniosek) oraz osób, które przed 1 kwietnia 2023 r. ukończą 70 lat (nie mogą być uczestnikami PPK).
Jednocześnie przypominamy, że udział w Pracowniczych Planach Kapitałowych jest dobrowolny dla pracownika. W każdej chwili (do ukończenia 70 r.ż.) może on przystąpić i zrezygnować z uczestniczenia w programie, niezależnie od terminów tegorocznego ponownego autozapisu.
Wzór informacji dla pracowników
Na stronie mojeppk.pl w zakładce Pliki do pobrania znajdą Państwo wzór informacji o ponownym autozapisie, który można przekazać pracownikom. Jest on w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej i ukraińskiej. To duże ułatwienie dla pracodawców, zatrudniających osoby niepolskojęzyczne.
Zapraszamy także na specjalną stronę, skierowaną do pracodawców, kadr i płac, poświęconą autozapisowi. Znajdą ją Państwo tutaj. Zachęcamy również do skorzystania z bezpłatnych szkoleń, które odbywają się zarówno stacjonarnie, jak i online.
Autor: Marta Damm-Świerkocka