1 lutego 2024
Zarówno pracodawca jak i pracownik mogą zdecydować o finansowaniu wpłat dodatkowych do PPK. Decyzja pracownika o finansowaniu wpłaty dodatkowej nie powoduje, że pracodawca także będzie zobowiązany do jej finansowania.
Wpłata dodatkowa od uczestnika PPK
Pracownik może w dowolnym czasie - po zawarciu w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK - zadeklarować finansowanie wpłaty dodatkowej w wysokości do 2% jego wynagrodzenia. Wpłata dodatkowa w wysokości zadeklarowanej przez uczestnika PPK obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uczestnik PPK złożył deklarację wpłaty dodatkowej.
Uczestnik PPK w każdym czasie może zmienić wysokość wpłaty dodatkowej lub zrezygnować z jej finansowania. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej lub rezygnacja z tej wpłaty obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uczestnik PPK złożył zmianę deklaracji. W praktyce oznacza to, że złożona przez pracownika zmiana deklaracji zostanie uwzględniona przez pracodawcę przy naliczaniu i pobieraniu wpłat do PPK od wynagrodzenia wypłaconego w następnym miesiącu, nawet jeśli wynagrodzenie wypłacane jest za miesiąc, w którym deklaracja została złożona.
Link do pobrania deklaracji wpłaty dodatkowej.
Wpłata dodatkowa od pracodawcy
Pracodawca może zadeklarować, w umowie o zarządzanie PPK, finansowanie wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5% wynagrodzenia (czyli w sumie do 4%). Zmiana wysokości lub rezygnacja z finansowania wpłaty dodatkowej przez pracodawcę wymaga zmiany umowy o zarządzanie PPK. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana ta zmiana.
Wpłata dodatkowa, finansowana przez podmiot zatrudniający, może być zróżnicowana ze względu na długość okresu zatrudnienia. W przypadku, gdy podmiot zatrudniający chce wprowadzić inne kryteria jej różnicowania niż długość okresu zatrudnienia, to musi zastrzec je w obowiązującym u niego regulaminie wynagrodzeń lub układzie zbiorowym pracy.
Autor: Redakacja PFR Portal PPK