6 października 2023
6 października na łamach portalu prawo.pl ukazał się artykuł "Wprowadzenie w błąd przez pracownika zwalnia pracodawcę z odpowiedzialności za brak wpłat do PPK" autorstwa Małgorzaty Jankowskiej, ekspertki PFR Portal PPK.
Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK, nawet za zgodą pracownika. W takiej sytuacji może tylko zrekompensować pracownikowi poniesioną przez niego szkodę na zasadach wynikających z kodeksu cywilnego. Chyba, że ustawa o PPK zwalnia go z odpowiedzialności za niedokonanie wpłat do PPK w terminie.
Pracodawca jest obowiązany do obliczenia i dokonania finansowanych przez siebie wpłat do instytucji finansowej oraz do obliczenia, pobrania od uczestnika PPK i dokonania wpłat finansowanych przez uczestnika PPK. Wpłaty finansowane przez pracodawcę są obliczane, a wpłaty finansowane przez uczestnika PPK są obliczane i pobierane od uczestnika PPK w terminie wypłaty wynagrodzenia. - podkreśla Małgorzata Jankowska. Wszystkie powinny być przekazane do instytucji finansowej do 15 dnia kolejnego miesiąca. Zdarzają się jednak sytuacje w których pracodawca „zapomina” o dokonywaniu wpłat do instytucji finansowej albo - np. ze względu na błędne informacje przekazane mu przez osobę zatrudnioną - w ogóle ich nie nalicza i nie pobiera, choć - jak się później okazuje - powinien był to robić. Co w takiej sytuacji?
Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/kadry/kiedy-pracodawca-jest-zwolniony-z-odpowiedzialnosci-za-brak-wplat-do-ppk,523120.html
Autor: Natalia Duda