Strona główna / Aktualności / PPE zamiast PPK? Pam ...

PPE zamiast PPK? Pamiętaj o sprawdzeniu partycypacji!

Aktualności

PPE zamiast PPK? Pamiętaj o sprawdzeniu partycypacji!

21 czerwca 2024

PPE zamiast PPK? Pamiętaj o sprawdzeniu partycypacji!

W lipcu 2024 roku pracodawca, który nie uruchomił PPK z uwagi na prowadzenie PPE, musi sprawdzić, czy nadal przysługuje mu to uprawnienie.  Pracodawcy, którzy podjęli decyzję o niestosowaniu ustawy o PPK z uwagi na prowadzenie PPE, muszą pamiętać, że uprawnienie to nie jest bezterminowe. Pracodawca traci je m.in. w przypadku, gdy według stanu na 1 lipca w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych.

Kto mógł nie wdrożyć PPK?

PPK mogli nie wdrożyć pracodawcy, którzy - w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK, w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (przepisy przejściowe) - prowadzili pracowniczy program emerytalny (PPE). Z takiego rozwiązania można było skorzystać tylko w przypadku, gdy pracodawca naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, a w PPE uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.

Utrata uprawnień do niestosowania ustawy o PPK

Pracodawca niestosujący ustawę o PPK z uwagi na prowadzenie PPE traci to uprawnienie m.in. począwszy od dnia następującego po 1 stycznia albo 1 lipca danego roku, jeżeli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy u niego mniej niż 25% osób zatrudnionych, zgodnie z definicją „osób zatrudnionych” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK. Jeśli ten wymóg dot. partycypacji w PPE nie jest spełniony, pracodawca ma obowiązek wdrożenia PPK. Termin, w jakim powinno to nastąpić, ustala zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy o PPK. Oznacza to, że - licząc od dnia utraty omawianego uprawnienia - pracodawca ma obowiązek zawrzeć, w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, umowę o prowadzenie PPK w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy (90 dni). Natomiast umowę o zarządzanie PPK należy zawrzeć nie później niż na 10 roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK.

Pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek, dwa razy w roku - do 31 stycznia oraz do 31 lipca, przekazać Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A. oświadczenie o liczbie pracowników i uczestników PPE zatrudnionych u danego pracodawcy odpowiednio według stanu na 1 stycznia i 1 lipca. Wynika to z art. 23a ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.

(red)

Ostatnie wpisy
1

14 stycznia 2025

Zakończył się Rok Edukacji Ekonomicznej 2024 – relacja
2

14 stycznia 2025

Jak informowaliśmy o PPK – podsumowanie 2024 roku
3

13 stycznia 2025

Bezpłatne szkolenie „System emerytalny – czy wiesz, jak zabezpieczyć swoją przyszłość?”
4

10 stycznia 2025

Nowy rok, nowe oszczędności! Jak zbudować finansową przyszłość z PPK?
5

8 stycznia 2025

Akumulacja prywatnych emerytur na Litwie: przetrwać kryzysy i reformy
Zobacz także
Zdjęcie artykułu podsumowanie_2024_roku

14 stycznia 2025

Jak informowaliśmy o PPK – podsumowanie 2024 roku

Zdjęcie artykułu przekazanie_informacji_o_ppe_0125

2 stycznia 2025

Podmioty prowadzące PPE mają obowiązek przekazania informacji do PFR

Zdjęcie artykułu wysylka_wezwan_PPK_1124

21 listopada 2024

Wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK w tym roku w formie listownej

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.