10 lipca 2023
Podmioty, które nie wdrożyły PPK z uwagi na prowadzenie PPE, co pół roku muszą sprawdzić czy nadal przysługuje im zwolnienie z obowiązku prowadzenia PPK. Zależy to m.in. od partycypacji w PPE.
Decyzję o niestosowaniu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych mógł podjąć podmiot należący do jednego z IV etapów wdrożenia PPK (zgodnie z przepisami przejściowymi tej ustawy), jeżeli - na dzień objęcia go ustawą o PPK - prowadził pracowniczy program emerytalny (PPE), w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia.
Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Podmiot zatrudniający będzie zobowiązany utworzyć PPK, jeżeli - według stanu na 1 stycznia albo 1 lipca danego roku – w prowadzonym przez niego PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych. Jeżeli partycypacja w jednym ze wskazanych dni jest niższa niż 25%, zwolnienie danego podmiotu z obowiązku wdrożenia PPK przestaje obowiązywać od dnia następującego po tym dniu. Począwszy od tej daty, podmiot zatrudniający jest zobowiązany - w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy (90 dni) - zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK oraz nie później niż na 10 roboczych przed upływem tego terminu umowę o zarządzanie PPK. Podmioty, które utraciły zwolnienie z obowiązku wdrożenia PPK 2 lipca br., mają czas na zawarcie umowy o prowadzenie PPK do 10 października, a umowy o zarządzanie PPK do 26 września br.
Oświadczenie dla PFR
W ustawie o pracowniczych programach emerytalnych przewidziano, że pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek, dwa razy w roku - do 31 stycznia i do 31 lipca, przekazać Polskiemu Funduszowi Rozwoju oświadczenie o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE. Oświadczenie to zawiera informację o liczbę pracowników i uczestników PPE zatrudnionych u tego pracodawcy według stanu na 1 stycznia i na 1 lipca w danym roku kalendarzowym.
Autor: Redakcja PFR Portal PPK