Strona główna / Aktualności / Jak wygląda partycyp ...

Jak wygląda partycypacja w PPK w Politechnice Poznańskiej i Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu?

Aktualności

Jak wygląda partycypacja w PPK w Politechnice Poznańskiej i Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu?

24 czerwca 2022

Jak wygląda partycypacja w PPK w Politechnice Poznańskiej i Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu?

Celem programu „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca” jest wyróżnienie przedsiębiorców, którzy wykazali się szczególnym zaangażowaniem we wdrażaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w swoich firmach, wykorzystując PPK jako element systemu benefitów pracowniczych i osiągając wysoką partycypację w programie. Sprawdź jak poradzili sobie z tym pracodawcy, którzy otrzymali nagrodę.

Politechnika Poznańska

Odpowiada dr hab. Inż. Agnieszka Misztal, prof. PP
Prorektor ds. studenckich i kształcenia na Politechnice Poznańskiej 

oraz
dr hab. Marek Szczepański, prof. PP
Pełnomocnik Rektora Politechniki Poznańskiej ds. PPK

Co było największym wyzwaniem, podczas wdrażania PPK w Państwa instytucji?
Uczelnia jest dość specyficznym miejscem pracy, ponieważ nasz pracownik jest pracownikiem wymagającym. Wymagającym, ponieważ potrzebuje rzetelnej, sprawdzonej i transparentnej informacji. I tu było tak naprawdę w naszym odczuciu największe wyzwanie dla Politechniki Poznańskiej przy wdrożeniu PPK, ponieważ chcieliśmy postawić na tę rzetelność, na dostęp do informacji, mieliśmy to szczęście, to wyróżnienie, że w naszym gronie jest specjalista w zabezpieczeniach społecznych p. prof. Szczepański, który przygotował materiały dla naszej placówki, przeprowadził szereg szkoleń, i to właśnie był dowód na to, że tą rzetelną informację przekazaliśmy naszym pracownikom i mogli podjąć świadome decyzje - podkreśla dr hab. Inż. Agnieszka Misztal, prof. PP.

Przede wszystkim staraliśmy się przekazać jak najwięcej rzetelnych informacji na temat programu, ponieważ nasi pracownicy jak to przystało na Politechnikę potrafią dobrze liczyć, są bardzo wymagający, no i ja osobiście starałem się przygotować jak najwięcej informacji w sposób klarowny przedstawiających ten program, ale także potrzebę dodatkowego gromadzenia oszczędności z myślą o zabezpieczeniu na starość. Tak się składa, że zajmuję się też badaniami naukowymi tych systemów zabezpieczenia społecznego, i byłem przekonany, że ten program jest wartościowy, ale nikomu nie staraliśmy się tego narzucać, po prostu jak najwięcej rzetelnej informacji. Korzystaliśmy z własnych materiałów, a także z materiałów PFR Portal PPK, czyli wyzwaniem tu było udostępnienie poprzez wszystkie kanały nasze pełnej informacji. Pewna trudność wynikała z ograniczeń związanych z pandemią – nie można było tylu spotkań na żywo zorganizować, ale wszystkie inne kanały były wykorzystane, i myślę że to zadziałało - informuje Dr hab. Marek Szczepański, prof. PP.

Kogo było łatwiej przekonać do PPK? Pracowników naukowych, czy administracyjnych? 
Ten podział zaskoczy Panią, bo ten podział jest widoczny na zewnątrz, tego podziału nie ma wewnątrz uczelni, my tak naprawdę nie klasyfikujemy pracowników na nauczycieli akademickich i na niebędących nauczycielami, tak jak to w ustawie jest określone, nasi pracownicy mają pełną wolność, pełną  świadomość, myślę, że ten poziom świadomości jest bardzo podobny zarówno w jednej jak i w drugiej grupie, więc trudno tutaj się odnieść do pewnych podziałów i przekonania co do przystąpienia do PPK – odpowiada prof. Agnieszka Misztal.

Jedni i drudzy otrzymali taką samą informację, myśmy nie dzielili pracowników na naukowych i administracyjnych, u nas pracują ludzie wykształceni, również na stanowiskach administracyjnych, po studiach, także zadawali często bardzo szczegółowe pytania, osoby niekoniecznie będące naukowcami, ale właśnie z działu administracji, świadczące o dużej wiedzy i zainteresowaniu, także ja bym powiedział, że nie było większych różnic, jeśli chodzi o to kogo łatwiej a kogo trudniej – opowiada prof. Szczepański

Z jakich źródeł wiedzy korzystali Państwo, przygotowując się do wdrożenia PPK?
Korzystaliśmy z materiałów przygotowanych przez portal, ponieważ nigdy wiedzy nie jest za dużo, w związku z tym to był standard od którego rozpoczęliśmy, ale zestaw informacji, które zostały przygotowane wewnątrz przez zespół, przez pełnomocnika do spraw wdrożenia PPK i jego zespół, ale także przez naszego dostawcę zostały przygotowane dla naszych pracowników i przedstawione jako taki kompleksowy zestaw informacji po to, aby zachować tą rzetelność i dostęp do informacji – komentuje Agnieszka Misztal

Myśmy mieli szkolenie zorganizowane (...) jak już wybraliśmy dostarczyciela usług finansowych, ale przedtem korzystaliśmy z materiałów PFR Portal PPK, szczególnie bardzo dobry poradnik dla pracowników i później nawet pytania, które dostawałem od pracowników świadczyły o tym, że przeanalizowali ten materiał, także on był bardzo pomocny – podkreśla prof. Szczepański 

 

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu 

Odpowiadała Beata Wawrzyniak, Zastępca dyrektora i koordynator procesu wprowadzenia PPK

Co jest największym wyzwaniem przy wdrażaniu PPK w jednostce edukacyjnej?
Dla nas jako jednostki edukacyjnej największym wyzwaniem było przełamanie takiego tabu, które wokół PPK narosło, że są to pieniądze które gdzieś kiedyś zostaną zabrane. Przekonanie pracowników, że tutaj mamy do czynienia z zupełnie innym programem, że to jest bezpieczny program, i że tak naprawdę jest to pierwszy program w którym partycypuje i państwo i pracodawca, ale także pracownik i że te pieniądze są bezpieczne było największym wyzwaniem, ale myślę że udało nam się tego dokonać – informuje Beata Wawrzyniak 

Czy łatwiej było przekonać do pozostania w programie pracowników naukowych czy administracyjnych? 
Taką grupą, która najchętniej uczestniczy w programie to są oczywiście nasi ekonomiści, nasi nauczyciele, 74% partycypacji wśród nauczycieli, zdecydowanie największa, troszeczkę mniejsza wśród administracji, ale tu również jest to na poziomie 60%. Myślę, że tutaj nasi nauczyciele pokazują, że to o czym uczą to również wdrażają w swoim życiu - kontynuuje.

Czy korzystali państwo z bezpłatnych szkoleń organizowanych przez PPK?
Tak naprawdę wdrażanie programu PPK na naszej uczelni zaczęło się już od samego początku, czyli od 2019 roku, bo w tym czasie nasze katedry zajmujące się finansami organizowały pierwsze spotkanie z towarzystwami, więc cały czas byliśmy obecni w tym procesie, cały czas obserwowaliśmy też co się dzieje na rynku. Dodatkowym takim wsparciem w momencie kiedy już przygotowywaliśmy się w 2020 roku do wdrożenia na naszym uniwersytecie, było wsparcie towarzystw finansowych i towarzystwa, które wybraliśmy po różnych spotkaniach, ponieważ tutaj organizowaliśmy szkolenia dedykowane konkretnym grupom pracowniczym, tak, by dostosować poziom wiedzy i poziom informacji, która jest potrzebna, bo zdecydowanie więcej informacji wymagali nasi nauczyciele, którzy chcieli wiedzieć, w co będą bardzo dokładnie inwestowane ich pieniądze, w jaki sposób będą. Troszeczkę inny zakres pytań jest oczywiście wśród pracowników administracyjnych, tutaj najbardziej chodziło o takie zapewnienie bezpieczeństwa, więc te szkolenia wyglądały ciut inaczej. Dodatkowo jeszcze uczestniczyliśmy w dodatkowych szkoleniach w ramach badania wpływu wiedzy na pozostanie w programie PPK, które było organizowane wśród uczelni akademickich, więc ta wiedza zdecydowanie jest dużo większa na naszym uniwersytecie - podkreśla Beata Wawrzyniak.

Autor: Jan Bebak

Ostatnie wpisy
1

15 listopada 2024

O PPK podczas XII Kongresu Makroekonomicznego
2

15 listopada 2024

„Logowanie do PPK” – nowe szkolenie dla uczestników PPK
3

13 listopada 2024

O PPK podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Zabezpieczenie Emerytalne”
4

8 listopada 2024

9. gala wręczenia nagród „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”
5

6 listopada 2024

Ponad 100 lekcji w projekcie „Emerytura to nie bzdura”!
Zobacz także
Zdjęcie artykułu gorzowwielkopolski_seminarium_dla_pracodawcow_1024

17 października 2024

Gorzów Wielkopolski: bezpłatne seminarium dla pracodawców

Zdjęcie artykułu aneks_zamiast_umowy_o_zarzadzanie_1024

15 października 2024

Umowa o zarządzanie PPK może zostać przedłużona aneksem

Zdjęcie artykułu panstwowa_inspekcja_pracy_dba_o_prawidlowe_funkcjonowanie_PPK_0902

2 września 2024

Państwowa Inspekcja Pracy dba o prawidłowe funkcjonowanie PPK

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.