8 czerwca 2022
Celem programu „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca” jest wyróżnienie przedsiębiorców, którzy wykazali się szczególnym zaangażowaniem we wdrażaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w swoich firmach, wykorzystując PPK jako element systemu benefitów pracowniczych i osiągając wysoką partycypację w programie. Sprawdź jak poradzili sobie z tym pracodawcy, którzy otrzymali nagrodę
Ośrodek Pomocy Społecznej w Janowie Lubelskim
odpowiadała Magdalena Kolasa, dyrektor ośrodka
Czy biorąc pod uwagę specyfikę Państwa organizacji, uważa Pani, że pracownicy ośrodka są nastawieni bardziej pozytywnie do programów oszczędzania na przyszłość od pracowników firm komercyjnych?
- Trudno powiedzieć. Ośrodek Pomocy Społecznej tak naprawdę zajmuje się pomaganiem, więc wydawało mi się, że pracownicy nie będą skupiać nad tym, aby pomóc sobie, a przecież o to chodzi. Wydaje mi się, że teraz troszeczkę się zmieniło. Dzięki temu, że pracodawca troszeczkę daje, państwo troszeczkę daje – wtedy pracownikowi łatwiej jest ze swojej małej pensji odłożyć na późniejsze czasy – informuje Magdalena Kolasa
Co zadecydowało o sukcesie wdrożenia PPK w ośrodku?
- U nas sukcesem było to, iż wybór firmy i cała organizacja przeprowadzenia kampanii informacyjnej wzięła na siebie gmina, czyli Urząd Miejski w Janowie Lubelskim. Właśnie dlatego, że wszystkie instytucje, które są w Janowie Lubelskim, mogły mieć taką możliwość, aby wspólnie wybrać firmę, z którą zawrą umowę. Myślę, że właśnie to było tym sukcesem, że do pracowników dotarły informacje, mogli otrzymać odpowiedzi na wszystkie pytania. Byliśmy szczególnie zaopiekowani i mogliśmy to wspólnie przejść – kontynuuje.
Co było największym wyzwaniem w czasie wdrażania programu?
- No właśnie ta kampania informacyjna. To, aby pracownicy chcieli usłyszeć, to co jest dobre, to, że PPK to jest szansa na to żeby odłożyć. To, żeby im dać taką odpowiedź, że nie tylko oni coś od siebie dają, ale to też pracodawca będzie o nich dbał i dawał im dodatkową składkę, że zawsze mogą zajrzeć na swoje konto i zobaczyć ile się już uzbierało – podkreśla Magdalena Kolasa.
Elektrotim S.A.
Odpowiadała Sabina Makieła, dyrektor Biura Zarządu
Czy przed wdrożeniem PPK organizowali Państwo spotkania dla całej załogi w celu wyjaśnienia podstaw funkcjonowania programu?
- Jesteśmy dużym pracodawcom, dlatego te spotkania odbywały się już w sierpniu i we wrześniu 2019 roku. Nasi pracownicy bardzo chętnie brali w nich udział. Połączyliśmy dwa w jednym, czyli przy okazji reprezentacja pracowników zapoznawała się z ofertą z każdej z instytucji finansowej, a nasi pracownicy przy okazji dowiadywali się o samym programie – o zasadach, o podstawach. Po tych spotkaniach reprezentacja pracowników przedstawiła rekomendację dwóch TFI – komentuje Sabina Makieła.
Co było największym wyzwaniem podczas wdrażania PPK?
- Ja nie odczułam żadnych wyzwań w związku z wdrażaniem Pracowniczych Planów Kapitałowych, z tego powodu, że w Elekrotim funkcjonuje już Pracowniczy Program Emerytalny. Przeszło bardzo prosto, gładko i bez problemu - podkreśla
Co zadecydowało o sukcesie wdrażania PPK w państwa firmie?
- W PPK bierze udział 65% (na tamten moment – dopisek redakcji) pracowników. W tym są osoby powyżej 55 roku życia, a także osoby młodsze i starsze. Dużo osób zadeklarowało składkę dodatkową. (…) Nasi pracownicy doceniają, to że jest wsparcie pracodawcy w finansowaniu składki, że w przyszłości będą mieli lepszą emeryturę i będą mogli z tego skorzystać. Myślę, że dzięki temu odnieśliśmy sukces – zaznacza dyrektor Biura Zarządu.
Autor: Natalia Duda