3 sierpnia 2022
Celem programu „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca” jest wyróżnienie przedsiębiorców, którzy wykazali się szczególnym zaangażowaniem we wdrażaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w swoich firmach, wykorzystując PPK jako element systemu benefitów pracowniczych i osiągając wysoką partycypację w programie. Sprawdź jak poradzili sobie z tym pracodawcy, którzy otrzymali nagrodę.
AMS - laureat 4. edycji programu „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”
Jakie były największe wyzwania, jeśli chodzi o wdrożenie PPK u Państwa w firmie?
Największym wyzwaniem naszych pracowników przy wprowadzaniu programu PPK było przekonanie ich do tego, że program jest korzystny dla nich, że warto oszczędzać, że warto już w tej chwili kiedy mamy 20 czy 30 lat pomyśleć o tym co będzie później. Wiele z tych osób miało niekorzystne i złe doświadczenia czy też opinie o programie OFE, które było wcześniejszą propozycją i nie miało zaufania do tego, że te pieniądze będą dla nich na przyszłość. To było myślę, że jedno z największych wyzwań, żeby taką barierę pokonać. Staraliśmy się na pewno pełnić rolę informacyjną i zwiększającą świadomość i finansową i potrzebę oszczędzania, po to żeby te osoby zobaczyły, że na pewno jest to produkt z którego warto skorzystać i którego na rynku nie ma. I też to, że pracodawca dołoży dodatkowo to zwiększy na przyszłość też kapitał, który będą w stanie odłożyć na swoją przyszłość na emeryturze - odpowiada Ewa Waleczko, Partner Biznesowy ds. Personalnych na Polskę w Alexander Mann Solutions
Jak postępował proces informowania pracowników o PPK?
W naszej firmie wcześnie zaczęliśmy wdrażanie PPK. Podczas wdrażania korzystaliśmy z materiałów dostępnych na stronie PPK - było to dla nas bardzo pomocne. Na tej podstawie przygotowaliśmy szereg webinariów i spotkań na temat PPK zarówno w języku polskim jak i angielskim, dlatego że szereg naszych pracowników to są osoby mówiące również w języku angielskim. Oprócz tego wiele naszych team liderów i managerów zostało przeszkolonych w dziedzinie PPK i oni służyli wiedzą i doradzali pracownikom na temat tego programu. Tutaj też była bardzo bliska współpraca z towarzystwem, z którym współpracowaliśmy, jak i również z działem HR, więc wszystkim nam tak naprawdę zależało na tym, żeby ten program wprowadzić. Też szybko udało się uzyskać wysoką partycypację, z czego jesteśmy bardzo dumni, gdyż pracownicy są młodzi i nie myślą tak naprawdę bardzo często jeszcze o emeryturze - podsumowuje Katarzyna Lachman-Fullarton, Dyrektor ds. Wsparcia Procesu Rekrutacji w AMS
INFOSYS POLAND - laureat 3. edycji programu „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”
Czy korzystali Państwo z bazy wiedzy dostępnej na stronie mojeppk.pl?
Moje PPK to było dla nas źródło wiedzy na etapie wyboru instytucji finansowej i tam rzeczywiście znaleźliśmy dane, które posłużyły nam do selekcji naszego partnera - odpowiada Piotr Chojnacki, Menadżer ds. personalnych w Infosys Poland
Czy korzystali Państwo z dedykowanych, bezpłatnych szkoleń dla pracowników lub pracodawców prowadzonych przez ekspertów PPK?
Tutaj znowu muszę nawiązać do naszego partnera, instytucji finansowej, gdzie dostaliśmy rzeczywiście możliwość uczestniczenia w szkoleniach zarówno w szkoleniach dla pracowników, osób zapisywanych do PPK jak i takich bardziej eksperckich, które zarządzają i wdrażają ten program, i rzeczywiście znaleźliśmy tam dużo wiedzy - podkreśla.
Jakie były największe wyzwania w czasie wdrażania PPK?
Pierwszym wyzwaniem to jest wiedza, dlatego że w przypadku PPK dużo rzeczy jest regulowanych bezpośrednio przez ustawę, ustawa sama w sobie też jest rozbudowana, więc po raz pierwszy zgłębić to zaganienie i przeprowadzić ten pierwszy cykl życia uczestnika jest rzeczywiście dużym wyzwaniem. Drugi aspekt jest to konieczność gromadzenia papierowych dokumentów, co w dzisiejszej rzeczywistości pracy zdalnej fakt, że mało dyspozycji możemy przeprowadzić bez posiadania papierowego dokumentu jest rzeczywiście trudnością, z jaką cały czas się zmagamy - podsumowuje Piotr Chojnacki.
Autor: Jan Bebak