29 sierpnia 2022
Celem programu „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca” jest wyróżnienie przedsiębiorców, którzy wykazali się szczególnym zaangażowaniem we wdrażaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) w swoich firmach, wykorzystując PPK jako element systemu benefitów pracowniczych i osiągając wysoką partycypację w programie. Sprawdź jak poradzili sobie z tym pracodawcy, którzy otrzymali nagrodę.
Ambasada Królestwa Norwegii
Odpowiada Lars Løberg, Radca Ambasady Królestwa Norwegii.
Jak Pan ocenia PPK w stosunku do systemu oszczędzania na emeryturę w Królestwie Norwegii?
Norweski system jest dość skomplikowany. Posiadamy generalny standard ustanowiony dla wszystkich. Główny to system publiczny, następnie mamy częściowo publiczny oraz prywatne fundusze, w które pracownik może inwestować. Fundusz publiczny jest obligatoryjny i w pełni finansowany przez państwo. Nadrzędnym celem jest, aby dać pracownikom możliwość dodatkowego gromadzenia składek emerytalnych, gdyż zrównoważony rozwój w norweskich planach emerytalnych jest kwestionowany. Dlatego właśnie doradzamy naszym pracownikom inwestowanie ich prywatnych środków razem z państwem i pracodawcą na lepszą przyszłość. W Norwegii każdy zatrudniony w sektorze publicznym ma dodatkowy plan emerytalny, zaś w prywatnym jest to nieregularne. Zatrudnieni w prywatnym sektorze mogą mieć obydwa plany – obowiązkowy i prywatny. Zachętą do prywatnego planu emerytalnego są solidne obniżki podatku - odpowiada.
Jaki jest klucz do sukcesu wdrożenia PPK w ambasadzie?
W ambasadzie mocno podkreślamy, że jako pracodawca będziemy wspierać pracowników. Jeśli zatem planujesz inwestować w PPK, Ambasada będzie w tym również brała udział – podkreśla.
Na czym polegały główne trudności z wdrożeniem PPK w międzynarodowym zespole?
Nie widzimy żadnych problemów we wdrożeniu, z żadnymi się nie mierzyliśmy.
Centrum Kultury w Połczynie-Zdroju
Odpowiada Krzysztof Szewczuk, dyrektor Centrum Kultury w Połczynie-Zdroju.
Czy biorąc pod uwagę specyfikę Państwa organizacji, uważa Pan, że pracownicy Centrum są nastawieni bardziej pozytywnie do programów oszczędzania na przyszłość od pracowników firm komercyjnych
Myślę że jest w tym trochę prawdy, dlatego że jesteśmy instytucją samorządową i z tej racji wiele różnych takich doświadczeń, które są w dużych firmach, takich korporacjach są obce bo po prostu jesteśmy taką wielką rodziną, która dba o pracowników, staramy się myśleć o przyszłości pracowników i z tej to przyczyny zapewne łatwiej było nam ten program wdrożyć – odpowiada.
Co zdecydowało o sukcesie wdrożenia PPK w Centrum Kultury?
Myślę, że przede wszystkim temat jak pojawia się nowy to zazwyczaj jest to rzeczywiście trudne to przeprowadzenia i wymagało to na pewno spotkania z kadrą pracowniczą, wytłumaczenia różnych szczegółów tego programu, jako, że tak jak powiadam raczej staramy się w dobrej atmosferze funkcjonować na co dzień, stąd też łatwiej było odpowiedzieć na wątpliwości, pytania i w miarę płynnie ten program został zorganizowany, muszę podkreślić, że na ponad 30 etatów, które mamy w naszym centrum kultury już ponad 25 osób przystąpiło od razu, od początku, więc myślę, że jest to bardzo dobry procent skuteczności wdrożenia – podkreśla.
Co było największym wyzwaniem w czasie wdrażania programu?
Największym wyzwaniem to tak jak powiedziałem przed momentem, początek jest trudny, pewne wątpliwości jak to będzie, jak pewne rzeczy zrozumieć, księgowość zgłaszała dużo wątpliwości i tutaj musiała się wykazać naprawdę dużą wiedzą, którą też czerpaliśmy od podmiotów, które realizują program, czyli od banków i funduszy, porównywaliśmy oferty tą, którą uznaliśmy za najciekawszą (...) i razem z nią już później tą wiedzę szczegółową pozyskaliśmy i myślę, że tutaj duże podziękowania należą się naszej księgowości i głównemu i głównemu księgowemu – podsumowuje.
Autor: Jan Bebak