Strona główna / Aktualności / Pracodawcy dowiedzą ...

Pracodawcy dowiedzą się od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK

Aktualności

Pracodawcy dowiedzą się od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK

18 sierpnia 2022

Pracodawcy dowiedzą się od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK

Rozpoczęcie przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności z programu, po osiągnięciu 60. roku życia, oznacza, że nie mogą być za niego dokonywane wpłaty do PPK. Od 21 listopada br. PFR poinformuje o tym - za pośrednictwem instytucji finansowych prowadzących rachunki takiego uczestnika - wszystkich pracodawców.

Zakończenie oszczędzania w PPK

Decyzja uczestnika PPK o rozpoczęciu wypłat po osiągnięciu 60. roku życia oznacza zakończenie oszczędzania w PPK. W takiej sytuacji wpłaty do PPK - zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy o PPK - nie są dokonywane ani dopłaty roczne nie są przekazywane. Pracodawca o złożeniu wniosku o taką wypłatę, dowiaduje się od instytucji finansowej, do której taki wniosek wpłynął. Instytucja finansowa o jego złożeniu informuje jednak tylko pracodawcę, z którym ma zawartą umowę o zarządzanie PPK.

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o PPK nie pozwalają na przekazanie informacji o rozpoczęciu wypłat przez uczestnika po ukończeniu przez niego 60. roku życia – innym pracodawcom, którzy odprowadzają za niego wpłaty do PPK. Dzięki zmianom ustawy o PPK od 21 listopada br. stanie się to możliwe.

Nowe zasady informowania o rozpoczęciu wypłat

Po zmianie ustawy, instytucja finansowa informować będzie nie o złożonym przez uczestnika PPK wniosku, tylko o rozpoczęciu wypłaty środków uczestnika PPK. Taką informację przekaże ona nie tak jak dotychczas tylko pracodawcy, z którym ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, ale także PFR. PFR za pomocą systemu ewidencji PPK, niezwłocznie poinformuje inne instytucje finansowe o rozpoczęciu wypłaty środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK, dla którego instytucje te prowadzą rachunki PPK. 

Wskazane wyżej instytucje finansowe, niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania od PFR informacji o rozpoczęciu przez uczestnika PPK wypłaty po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, poinformują pracodawców, z którymi zawarły umowy o zarządzanie PPK, o rozpoczęciu tej wypłaty.

Niezależnie od tego ile rachunków PPK posiada uczestnik PPK, rozpoczęcie wypłaty z jednego z nich powoduje, że także na pozostałe nie mogą być dokonywane wpłaty do PPK.

Brak wpłaty powitalnej i dopłaty rocznej 

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 97 ust. 3 ustawy o PPK, po otrzymaniu informacji od instytucji finansowych o rozpoczęciu przez pracownika wypłat:

  • podmiot zatrudniający nie oblicza, nie pobiera ani nie dokonuje wpłat do instytucji finansowej;
  • dopłaty roczne ani wpłaty powitalne nie są przekazywane.


Wcześniejsze brzmienie ustawy, mówiło o niedokonywaniu wpłat oraz nieprzekazywaniu dopłaty rocznej. Ustawodawca doprecyzował omawianą regulację, aby ograniczyć wątpliwości interpretacyjne. W zmodyfikowanym art. 97 ust. 3 ustawy o PPK przyjęto, że podmioty zatrudniające nie obliczają, nie pobierają i nie dokonują wpłat. Wprost też zostało wskazane, że oprócz dopłaty rocznej także wpłaty powitalne nie są przekazywane.

 

Autor: Łukasz Skoczeń

Ostatnie wpisy
1

15 listopada 2024

O PPK podczas XII Kongresu Makroekonomicznego
2

15 listopada 2024

„Logowanie do PPK” – nowe szkolenie dla uczestników PPK
3

13 listopada 2024

O PPK podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Zabezpieczenie Emerytalne”
4

8 listopada 2024

9. gala wręczenia nagród „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”
5

6 listopada 2024

Ponad 100 lekcji w projekcie „Emerytura to nie bzdura”!
Zobacz także
Zdjęcie artykułu gorzowwielkopolski_seminarium_dla_pracodawcow_1024

17 października 2024

Gorzów Wielkopolski: bezpłatne seminarium dla pracodawców

Zdjęcie artykułu aneks_zamiast_umowy_o_zarzadzanie_1024

15 października 2024

Umowa o zarządzanie PPK może zostać przedłużona aneksem

Zdjęcie artykułu panstwowa_inspekcja_pracy_dba_o_prawidlowe_funkcjonowanie_PPK_0902

2 września 2024

Państwowa Inspekcja Pracy dba o prawidłowe funkcjonowanie PPK

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.