10 października 2023
Każda firma lub instytucja zatrudniająca co najmniej jedną osobę zatrudnioną - poza małymi wyjątkami określonymi w ustawie o PPK - powinna utworzyć PPK. To obligatoryjny element pakietu świadczeń dla pracowników.
Obecnie – mimo, że główny proces implementacji programu już się zakończył – do programu przystępują kolejni pracodawcy. Są to całkowicie nowo powstałe podmioty oraz te powstałe w wyniku przekształceń własnościowych pracodawców już funkcjonujących na rynku. Wszystkie one same muszą ustalić terminy na wdrożenie tego programu, czyli na zawarcie umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK.
W prezentowanym materiale staramy się - na przykładach - pokazać różne sytuacje, z którymi w praktyce mogą zetknąć się podmioty zatrudniające – wyjaśniając, jakie spoczywają wówczas na nich obowiązki i z jakich przepisów one wynikają. Odpowiemy w nim na poniższe pytania:
- Czy każdy nowo powstały podmiot ma obowiązek utworzenia PPK?
- Czy zatrudnienie samych zleceniobiorców zobowiązuje do utworzenia PPK?
- W jakim terminie powinien wdrożyć PPK nowo powstały podmiot?
- Czy przejęcie pracowników na podstawie art. 23[1] par. 1 kodeksu pracy ma wpływ na termin wdrożenia PPK?
- Czy nowo utworzony podmiot może wybrać PPE zamiast PPK?
- Czy mimo złożenia przez wszystkich pracowników deklaracji o rezygnacji nowy podmiot ma obowiązek utworzyć PPK?
- Czy mikroprzedsiębiorca, który niedawno rozpoczął działalność, może nie tworzyć PPK?
- Czy zwolnienie mikroprzedsiębiorcy ze stosowania ustawy o PPK jest bezterminowe?
- W jakim terminie musi uruchomić PPK mikroprzedsiębiorca, którego pracownicy zdecydowali się oszczędzać w PPK?
- Czy nowy pracodawca może zawrzeć umowę o zarządzanie PPK i umowę o prowadzenie PPK tego samego dnia?
- Jakie konsekwencje grożą podmiotowi zatrudniającemu w przypadku niezawarcia umowy o zarządzanie PPK w terminie?
- Co może zrobić pracodawca, który - w wyniku pomyłki - nie „zapisał” pracownika do PPK?
- Czy pracodawca zawsze ponosi odpowiedzialność za niezawarcie umowy o prowadzenie PPK w terminie?
- Jaki wpływ na PPK ma przekształcenie spółki, która ma wdrożony ten program?
- Czy po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę trzeba wdrożyć nowy PPK?
- Czy nowa spółka, po przejęciu spółki z wdrożonym PPK, będzie kontynuować ten program?
- Jaki wpływ na PPK będzie miał podział spółki?
- Czy przejmowani pracownicy są uprawnieni do nieprzerwanego oszczędzania w PPK?
- Jaki jest termin na „zapisanie” do PPK pracowników przejętych na skutek nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa?
- Czy deklaracje o rezygnacji złożone przez przejętych pracowników poprzedniemu pracodawcy są skuteczne u nowego pracodawcy?
- Czy przy 7-dniowym terminie na „zapisanie” do PPK, nowy pracodawca będzie pośredniczyć w transferze środków pomiędzy rachunkami PPK pracowników?
- Czy połączenie podmiotów zatrudniających może spowodować jednoczesne prowadzenie PPK i PPE?
- Czy po przejęciu spółki prowadzącej PPK spółka przejmująca będzie mogła zrezygnować z prowadzenia tego programu ze względu na prowadzenie PPE?
- Czy w przypadku podziału spółki zwolnienie z obowiązku wdrożenia PPK ze względu na prowadzenie PPE, z którego korzystała ta spółka, przejdzie na spółkę powstałą w wyniku podziału?
- Czy zwolnienie z obowiązku tworzenia PPK przejdzie na nowy podmiot po nabyciu zakładu pracy?
Publikację można pobrać bezpłatnie tutaj. Mamy nadzieję, że przygotowany przez nas materiał będzie pomocny w prawidłowym wdrażaniu PPK.
Autor: Natalia Duda