13 grudnia 2023
8 grudnia br. odbyła się gala, kończąca projekt „Kapitał Młodzieży”. W panelu „Wyzwania i inspiracje w edukacji finansowej młodych dorosłych” udział wziął Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.
„Kapitał Młodzieży” to bezpłatny projekt edukacyjny skierowany do osób w wieku 18-25 lat z województwa podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i mazowieckiego. Celem programu jest zwiększenie wiedzy oraz poszerzenie umiejętności z zakresu finansów osobistych i przedsiębiorczości wśród młodych osób, stawiając także na rozwój kompetencji miękkich, przydatnych na rynku pracy. Organizatorem projektu jest FUNDACJA DLA MŁODZIEŻY, a Partnerem Fundacja GPW.
Podczas uroczystej gali, kończącej projekt „Kapitał Młodzieży”, w Sali Notowań GPW spotkali się zarówno uczestnicy programu, jak również organizatorzy, mentorzy i zaproszeni goście. Nie zabrakło podsumowań działań, podjętych w ramach projektu. O tym, jak edukować młode pokolenie, w panelu „Wyzwania i inspiracje w edukacji finansowej młodych dorosłych” rozmawiali Teresa Moskal, prezes FUNDACJI DLA MŁODZIEŻY, Alina Bączar, wiceprezes Fundacji GPW, dwóch mentorów w projekcie: Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK oraz Dawid Malinowski, adwokat, a także dwoje uczestników „Kapitału Młodzieży”: Weronika Piękoś oraz Kacper Szczęsny. Rozmowę poprowadził Mateusz Kozłowski, ekspert PFR Portal PPK.
Jeśli chcemy mieć wyedukowaną, świadomą młodzież, a co za tym idzie, zorientowanych na zarządzanie swoimi finansami dorosłych, co powinniśmy zrobić w pierwszej kolejności? Co jest największą przeszkodą w edukacji finansowej? Z jakich przykładów powinniśmy korzystać? Jak można dotrzeć do młodych osób z informacjami na temat przedsiębiorczości, rynku kapitałowego, finansów? Między innymi na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu.
Wiele miejsca poświęcono edukacji finansowej młodych osób. Dorośli Polacy do 25 roku życia oceniają swoją wiedzę ekonomiczną jako bardzo małą. Dane wskazują, że chociaż podejmowane są działania szkoleniowe, to wielu młodych ludzi kończy swoją edukację ekonomiczną na bardzo niskim poziomie i po zakończeniu szkoły ponadpodstawowej nie zawsze ma możliwości na dalsze dokształcanie się z tego zakresu. „Każdy z nas pierwsze wzorce, dotyczące zarządzania swoim zasobem finansowym, wynosi z domu. Jeśli w takim domu były jasne zasady gromadzenia pieniędzy, wydawania pieniędzy, planowania budżetu bądź brak takich zasad, to pierwszym takim nieuświadomionym odruchem będzie powielanie tych zachowań. Pieniądze są kwestią kulturową i stosunek do pieniędzy jest kwestią kulturową” – mówił Robert Zapotoczny.
„Powinniśmy dzieci już od najmłodszych lat, czyli od przedszkola, szkoły podstawowej, wprowadzać w edukację finansową. Nie zawsze rodzice mają taką wiedzę. Nie mamy w pełni ekonomicznie wykształconego społeczeństwa, z racji na zaszłości historyczne. My się cały czas uczymy funkcjonowania na rynku kapitałowym i na rynku pieniężnym” – podkreślała Teresa Moskal. Potwierdzają to badania Fundacji GPW, które przytoczyła Alina Bączar. „Z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków” wynika, że sami Polacy oceniają swoją wiedzę na 2,88 w pięciostopniowej skali. Zdajemy sobie sprawę, że sami posiadamy duże braki, jeśli chodzi o wiedzę finansową” – mówiła.
O tym, w jaki sposób można uatrakcyjnić edukację finansową w szkołach, a przede wszystkim o tym, jak uświadomić młode osoby, że taka edukacja jest niezbędna, mówili także licealiści, uczestnicy projektu. „W liceum dużo osób ma takie poczucie, że jeszcze ma czas, że jeszcze zdąży się nauczyć. Często nauczyciele są w wieku dojrzałym, przez co młodzieży wydaje się, że to, co mówią, jest przestarzałe. Może warto zainwestować w warsztaty w szkołach, na które będą przychodzić studenci. Bliżej licealistom do studentów, niż profesorów” – mówiła Weronika Piękoś. Uczestnicy podkreślali także, jak ważne są wzorce, wynoszone z domu.
„Warto wykorzystać ten czas, kiedy człowiek jest młody i przyswaja wiedzę szybciej, na naukę rzeczy, które w życiu się przydają najbardziej. Inwestowanie w pewność siebie, kompetencje i języki, poznawanie świata – im więcej w to zainwestujemy, tym większą będziemy mieli wyobraźnię i ta wyobraźnia pozwoli nam więcej zarobić w przyszłości. Nie bójmy się popełniać błędów. To nie jest nic złego. Wyciąganie wniosków, żeby nie popełniać ich drugi raz – to jest najważniejsze” – podsumował Robert Zapotoczny.
Jednocześnie z działaniami szkoleniowymi, w ramach projektu „Kapitał Młodzieży” przeprowadzono także „Badania na temat edukacji ekonomicznej i przedsiębiorczości wśród młodych ludzi”. Osoby w wieku 18-25 lat, studiujący na kierunkach pozaekonomicznych, odpowiadały na pytania związane z wiedzą ekonomiczną, finansową, ale także dotyczące rynku pracy. Z raportem można zapoznać się tutaj.
Poruszanie się w świecie finansów wymaga wiedzy i kompetencji, a w temacie upowszechniania wiedzy finansowej wśród młodych dorosłych wciąż jeszcze jest sporo do zrobienia. Projekty takie jak „Kapitał Młodzieży” pozwalają uporządkować informacje o finansach i przedsiębiorczości, jednocześnie rozwijając kompetencje osobiste, potrzebne na rynku pracy. Gratulujemy organizatorom i mamy nadzieję, że doświadczenia z pierwszej edycji „Kapitału Młodzieży” przełożą się na kontynuację programu w kolejnych województwach.
Autor: Marta Damm-Świerkocka