20 czerwca 2022
Czy PPK ma szansę nauczyć Polaków oszczędzania? Czy będzie bodźcem do rozwoju polskiej gospodarki? Czy istnieje jakieś ryzyko dla PPK w związku z rosnącą inflacją? Czy młode pokolenie widzi sens w oszczędzaniu, widzi sens w PPK? Między innymi na te pytania odpowiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK w rozmowie z Izabelą Kozakiewicz-Frańczak w programie telewizyjnym dla przedsiębiorców „Pakt z Biznesem”.
- Wiem, że robię dobrą rzecz i mam świadomość po tych kilku latach, że to jest trudniejsze niż mi się na początku wydawało. W tej chwili w PPK wierzy ponad 2 mln 600 tysięcy osób, ale w dalszym ciągu nie jest to satysfakcjonujący poziom partycypacji, taki, który pozwoliłby nam myśleć o tym, że powszechnym stały się Pracownicze Plany Kapitałowe i że się przyjęły w świadomości. To jeszcze przed nami. Praca nie jest łatwa, bo wymaga walki z demonami przeszłości – powiedział Robert Zapotoczny.
Pracownicze Plany Kapitałowe są programem nowatorskim na polskim rynku, który wykorzystuje mechanizmy ekonomii behawioralnej znane na całym świecie w podobnych programach długoterminowego prywatnego oszczędzania. Według najnowszych danych (aktualnych na 31 maja 2022 r.) uczestnicy PPK zgromadzili już 8,94 mld zł. W stosunku do kwietnia partycypacja wzrosła o 2,4%; o 20 tys. zwiększyła się liczba osób w PPK, a wartość aktywów zwiększyła się o 340,21 mln złotych.
- Bardzo się cieszę z tego, co się udało zrobić. Bo mamy mnóstwo różnych pomysłów, tylko dobry pomysł, a wykonany pomysł dzielą lata świetlne. Pracownicze Plany Kapitałowe żyją, one funkcjonują, są ludzie, którzy korzystają z PPK, gromadzą oszczędności w każdym czasie – w tym bardziej optymistycznym i w tym bardziej ostrożnym. To jest, to funkcjonuje – skomentował prezes PFR Portal PPK.
Cała rozmowa, wraz z odpowiedziami na wszystkie pytania dostępna jest po kliknięciu tutaj i poniżej. Zachęcamy do wysłuchania!
Wywiad został opublikowany 20 czerwca 2022 r. o godz. 12:00 na kanale YouTube Reach4biznes. Jest także dostępny na Facebooku na profilu: Comparic, Comparic24tv, Reach4biznes oraz na LinkedInie na profilach Grupy medialnej Comparic i Reach4biznes.
Rozmowa nawiązuje do wyników badania „Polak Inwestor 2022”. Projekt miał na celu poznanie preferencji inwestycyjnych Polaków, kierunków zainteresowania inwestycjami oraz barier i przeszkód stojących na drodze do aktywnego dbania o finanse. Tegoroczne badanie prowadzone było przy aktywnym wsparciu ponad 40 instytucji rynku kapitałowego i mediów finansowych. Badanie dotyczyło różnych klas aktywów inwestycyjnych: od instrumentów finansowych, nieruchomości i walut, przez kruszce, kamienie szlachetne i sztukę, po kryptowaluty i startupy. Pełny raport z badania można pobrać ze strony polak-inwestor.pl.
Autor: Marta Salamończyk-Zielińska