Strona główna / Aktualności / Umowa o zarządzanie ...

Umowa o zarządzanie PPK może zostać przedłużona aneksem

Aktualności

Umowa o zarządzanie PPK może zostać przedłużona aneksem

15 października 2024

Umowa o zarządzanie PPK może zostać przedłużona aneksem

Pracodawca, mający zawartą umowę o zarządzanie PPK na czas określony, może niekiedy przedłużyć jej obowiązywanie aneksem. Oczywiście pod warunkiem, że ponownie wybierze tę samą instytucję finansową i po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wybór instytucji finansowej zawsze wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną. 

Zgodnie z art. 7 ust. 2a ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, do umów o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z wyjaśnieniami Urzędu Zamówień Publicznych, przy ustaleniu wartości szacunkowej zamówienia na zarządzanie PPK, uwzględnia się m.in. okres, na który zostanie zawarta ta umowa. Szczegółowe wyjaśnienia dotyczące tych zagadnień zawarte są m.in. w poradniku „PPK w sektorze publicznym”.

Przedłużenie umowy o zarządzanie PPK 

W wyjaśnieniach UZP, skierowanych do PFR Portal PPK, wskazano także m.in., że zgodnie z art. 7 pkt 18 ustawy - Prawo zamówień publicznych pod pojęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć, co do zasady, postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem. W świetle tego przepisu, efektem przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powinno być zawarcie umowy o wykonanie przedmiotu zamówienia na warunkach określonych w dokumentach zamówienia. 

W sytuacji, gdy do zamówienia na zarządzanie PPK mają zastosowanie przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych, podmiot zatrudniający nie może zatem skorzystać z rozwiązania polegającego na przedłużeniu okresu obowiązywania dotychczasowej umowy o zarządzanie PPK w formie aneksu. Z takiego rozwiązania można natomiast skorzystać w sytuacji, gdy - po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK - okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. 

Udział tzw. strony społecznej

W art. 7 ust. 3 ustawy o PPK przewidziano udział zakładowej organizacji związkowej w wyborze instytucji finansowej, z którą zostaje zawarta umowa o zarządzanie PPK. Jeżeli w podmiocie zatrudniającym nie działa zakładowa organizacja związkowa, podmiot zatrudniający wybiera instytucję finansową, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie (art. 7 ust. 4 ustawy o PPK). Wyboru instytucji finansowej zarządzającej PPK dokonuje się w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami oraz posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.

Zgodnie ze stanowiskiem uzgodnionym m.in. z UKNF i opublikowanym w „Zagadnieniach prawnych w zakresie Ustawy o PPK” (str. 21-22), uzgodnienia z tzw. stroną społeczną wymaga także wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, która ma wpływ na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK. Warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK powinny wynikać z treści samej umowy. 

Autor: Anna Puszkarska

Ostatnie wpisy
1

15 listopada 2024

O PPK podczas XII Kongresu Makroekonomicznego
2

15 listopada 2024

„Logowanie do PPK” – nowe szkolenie dla uczestników PPK
3

13 listopada 2024

O PPK podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Zabezpieczenie Emerytalne”
4

8 listopada 2024

9. gala wręczenia nagród „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”
5

6 listopada 2024

Ponad 100 lekcji w projekcie „Emerytura to nie bzdura”!
Zobacz także
Zdjęcie artykułu gorzowwielkopolski_seminarium_dla_pracodawcow_1024

17 października 2024

Gorzów Wielkopolski: bezpłatne seminarium dla pracodawców

Zdjęcie artykułu panstwowa_inspekcja_pracy_dba_o_prawidlowe_funkcjonowanie_PPK_0902

2 września 2024

Państwowa Inspekcja Pracy dba o prawidłowe funkcjonowanie PPK

Zdjęcie artykułu dokonywanie-wplat-do-ppk-po-ustaniu-zatrudnienia-0824

6 sierpnia 2024

Dokonywanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.