15 października 2024
Pracodawca, mający zawartą umowę o zarządzanie PPK na czas określony, może niekiedy przedłużyć jej obowiązywanie aneksem. Oczywiście pod warunkiem, że ponownie wybierze tę samą instytucję finansową i po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wybór instytucji finansowej zawsze wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną.
Zgodnie z art. 7 ust. 2a ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, do umów o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z wyjaśnieniami Urzędu Zamówień Publicznych, przy ustaleniu wartości szacunkowej zamówienia na zarządzanie PPK, uwzględnia się m.in. okres, na który zostanie zawarta ta umowa. Szczegółowe wyjaśnienia dotyczące tych zagadnień zawarte są m.in. w poradniku „PPK w sektorze publicznym”.
Przedłużenie umowy o zarządzanie PPK
W wyjaśnieniach UZP, skierowanych do PFR Portal PPK, wskazano także m.in., że zgodnie z art. 7 pkt 18 ustawy - Prawo zamówień publicznych pod pojęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć, co do zasady, postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem. W świetle tego przepisu, efektem przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powinno być zawarcie umowy o wykonanie przedmiotu zamówienia na warunkach określonych w dokumentach zamówienia.
W sytuacji, gdy do zamówienia na zarządzanie PPK mają zastosowanie przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych, podmiot zatrudniający nie może zatem skorzystać z rozwiązania polegającego na przedłużeniu okresu obowiązywania dotychczasowej umowy o zarządzanie PPK w formie aneksu. Z takiego rozwiązania można natomiast skorzystać w sytuacji, gdy - po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK - okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Udział tzw. strony społecznej
W art. 7 ust. 3 ustawy o PPK przewidziano udział zakładowej organizacji związkowej w wyborze instytucji finansowej, z którą zostaje zawarta umowa o zarządzanie PPK. Jeżeli w podmiocie zatrudniającym nie działa zakładowa organizacja związkowa, podmiot zatrudniający wybiera instytucję finansową, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie (art. 7 ust. 4 ustawy o PPK). Wyboru instytucji finansowej zarządzającej PPK dokonuje się w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami oraz posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.
Zgodnie ze stanowiskiem uzgodnionym m.in. z UKNF i opublikowanym w „Zagadnieniach prawnych w zakresie Ustawy o PPK” (str. 21-22), uzgodnienia z tzw. stroną społeczną wymaga także wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, która ma wpływ na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK. Warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK powinny wynikać z treści samej umowy.
Autor: Anna Puszkarska