5 sierpnia 2020
Od nowego roku ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) obejmie jednostki sektora finansów publicznych. Wójt albo prezydent miasta będzie mógł wybrać jedną instytucję finansową dla wszystkich podległych mu jednostek. Czy to oznacza, że będzie on także zawierał w ich imieniu umowę o zarządzanie PPK, a następnie umowę o prowadzenie PPK?
Nie. Zarówno umowę o zarządzanie PPK jak i umowę o prowadzenie PPK każda jednostka (pracodawca) zawierać będzie samodzielnie. Tę pierwszą w swoim imieniu, a tę drugą w imieniu zatrudnionych u niej osób. Co do zasady wyboru instytucji finansowej dokonuje pracodawca w porozumieniu z działającą u niego zakładową organizacją związkową, a jeśli taka u niego nie działa - w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym u tego pracodawcy.
- Również w sytuacji, gdy instytucję finansową wybierać będzie w imieniu podległych sobie jednostek wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa konieczny będzie udział tzw. strony społecznej (art. 7 ust. 5 ustawy o PPK). Oznacza to, że również taki scentralizowany wybór powinien być dokonywany w porozumieniu z przedstawicielami organizacji związkowych działających w jednostkach organizacyjnych objętych wyborem lub oczywiście, jeśli związków zawodowych tam nie ma, z przedstawicielami reprezentacji osób zatrudnionych - wyjaśnia Małgorzata Jankowska ekspert z Biura Redakcyjnego PFR Portal PPK w tekście opublikowanym w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Całość wyjaśnień dotyczących nowych uprawnień dla organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego wynikających ze zmian w ustawie o PPK można znaleźć w cytowanym tekście poniżej.
(mj)