10 maja 2021
Zmieniłeś pracę? W poprzedniej firmie byłeś w PPK i chciałbyś kontynuować oszczędzanie w programie? Podpowiemy Ci co zrobić, żeby oszczędzać w PPK u nowego pracodawcy.
Pracodawca w nowym miejscu pracy może zapisać Cię do PPK (czyli zawrzeć w Twoim imieniu i na Twoją rzecz umowę o prowadzenie PPK) w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie 90 dni zatrudnienia. Przykładowo, jeśli zostałeś zatrudniony 5 maja, pracodawca będzie mógł zawrzeć w Twoim imieniu umowę o prowadzenie PPK między 2 sierpnia a 10 września. Jeśli ukończyłeś 18 lat, ale nie ukończyłeś 55 lat i nie złożysz rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, pracodawca zapisze Cię do programu niejako z automatu (nie będziesz musiał nic robić, żeby zostać uczestnikiem PPK). Jeśli ukończyłeś 55 lat, ale nie ukończyłeś 70 lat, pracodawca będzie mógł zawrzeć dla Ciebie umowę o prowadzenie PPK dopiero po złożeniu przez Ciebie pisemnego wniosku, który możesz pobrać tutaj.
Uwaga! Do 90 dni zatrudnienia, o których mowa powyżej wlicza się także okresy zatrudnienia z poprzednich 12 miesięcy, jeśli byłeś już zatrudniony u tego pracodawcy.
Pracodawca rozpocznie naliczanie wpłat do PPK już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego Ci po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. Natomiast wybrana instytucja finansowa (czyli ta, która zarządza PPK w Twojej nowej firmie), niezwłocznie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK wyśle do Ciebie pakiet informacyjny, w którym powinny znaleźć się także dane do logowania na Twój nowy rachunek PPK.
Jeśli byłeś już wcześniej uczestnikiem PPK, powinieneś pamiętać, aby złożyć swojemu nowemu pracodawcy oświadczenie o zawartych w Twoim imieniu umowach o prowadzenie PPK. Można to zrobić nie wcześniej i nie później niż w terminie 7 dni po upływie 10 dnia miesiąca, następującego po upływie 90 dni zatrudnienia. Takie oświadczenie znajdziesz tutaj . W oświadczeniu wskazujesz swoje dotychczasowe rachunki PPK. Jeżeli złożysz takie oświadczenie, nowy pracodawca będzie mógł zawnioskować do instytucji finansowej o przetransferowanie Twoich środków ze wskazanych przez Ciebie rachunków PPK na jeden rachunek PPK - ten nowy. Dla Ciebie oznacza to, że poza złożeniem pracodawcy oświadczenia, nie będziesz musiał podejmować żadnych innych działań, aby wszystkie dotychczas zgromadzone przez Ciebie środki w PPK były w jednym miejscu tj. na jednym rachunku PPK. Możesz również nie zgodzić się na transfer pieniędzy i mieć więcej niż jeden rachunek PPK. O braku zgody na transfer środków powinieneś poinformować pracodawcę pisemnie po złożeniu oświadczenia.
Jeśli nie złożysz oświadczenia o zawartych umowach o prowadzenie PPK lub złożysz je po terminie, również będziesz mógł dokonać transferu swoich środków, jednak wówczas już bez udziału pracodawcy.
W przypadku posiadania kilku rachunków PPK, dopłatę roczną od państwa otrzymasz tylko na jeden rachunek PPK, ten związany z najpóźniej zawartą w Twoim imieniu umową o prowadzenie. Gdyby zdarzyło się, że jednego dnia zawarto w Twoim imieniu dwie umowy o prowadzenie PPK (możesz przecież pracować w kilku firmach jednocześnie), dopłaty trafią na rachunek, na którym będzie najwięcej środków.
(mds)