31 sierpnia 2020
Od początku przyszłego roku PPK tworzyć będą pracodawcy sektora publicznego. Wątpliwości, z którymi zwracają się do nas zainteresowane podmioty, dotyczą stosowania przez nie Prawa zamówień publicznych. Poniżej prezentujemy odpowiedzi na trzy najczęściej pojawiające się pytania.
Czy pracodawca należący do sektora finansów publicznych wybierając po 1 stycznia 2021 r. instytucję finansową, która będzie zarządzała środkami PPK, zawsze będzie zobowiązany stosować Prawo zamówień publicznych?
Nie. Pracodawca nie będzie musiał stosować Prawa zamówień publicznych przy zawieraniu umów o zarządzanie i prowadzenie PPK, jeśli wartość zamówienia będzie mniejsza niż tzw. progi unijne tj. 214 tys. euro – w przypadku jednostek samorządowych i 139 tys. euro – w przypadku jednostek centralnych.
Jak prawidłowo określić wartość zamówienia publicznego wybierając instytucję finansową zarządzającą PPK?
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Oznacza to, że podstawą do ustalenia wartości zamówienia będą wszystkie składowe wynagrodzenia wykonawcy za świadczenie usług zarządzenia i prowadzenia PPK. A zatem do określenia wartości zamówienia na zarządzanie PPK podstawę stanowi art. 49 ustawy o PPK.
Zwracamy uwagę, iż szacunkowa wartość zamówienia nie powinna być utożsamiana z wartością środków finansowych stanowiących aktywa funduszu, na które składają się w szczególności wpłaty podstawowe pracowników oraz pracodawców, wpłaty dodatkowe, wpłaty powitalne, dopłaty roczne, wypłaty transferowe oraz zyski z inwestowania środków zgromadzonych w PPK, gdyż nie stanowią one wynagrodzenia wykonawcy.
Czy pracodawca sektora publicznego, który przy wyborze instytucji finansowej będzie zobowiązany do stosowania Prawa zamówień publicznych, może zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony?
Nie. W świetle przepisów nowej ustawy Prawa zamówień publicznych zasadą jest, iż umowy o wykonanie zamówienia publicznego zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż cztery lata. W odniesieniu do zamówień na zarządzanie oraz prowadzenie PPK zastosowanie znaleźć powinien art. 434 ust. 2 nowej ustawy Prawa zamówień publicznych, dopuszczający możliwość zawarcia umowy na czas dłuższy niż cztery lata w odniesieniu do zamówień powtarzających się lub ciągłych, w okolicznościach określonych treścią tego przepisu.
Zachęcamy również do zapoznania się z artykułem „PPK dla pracodawców sektora publicznego”, który opublikowaliśmy na łamach Dziennika Gazety Prawnej. Cały artykuł można znaleźć w linku poniżej.
(aw)