Strona główna / Aktualności / PPK dla osób zatrudn ...

PPK dla osób zatrudnionych w zagranicznych podmiotach zatrudniających

Aktualności

PPK dla osób zatrudnionych w zagranicznych podmiotach zatrudniających

18 marca 2021

PPK dla osób zatrudnionych w zagranicznych podmiotach zatrudniających

Podmiot zatrudniający zobowiązany jest do utworzenia PPK, czyli zawarcia umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK w terminach wynikających z art. 134 ustawy o PPK. Dotyczy to również podmiotu zatrudniającego, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 

W przypadku podmiotu zatrudniającego, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z treścią art. 5 ustawy o PPK, możliwe jest uzgodnienie z osobą zatrudnioną, że spoczywające na nim obowiązki wynikające z ustawy o PPK będą wypełniane w jego imieniu przez tę osobę zatrudnioną w okresie jej zatrudnienia w tym podmiocie zatrudniającym. Uzgodnienia tego dokonuje się w drodze umowy pomiędzy podmiotem zatrudniającym a osobą zatrudnioną zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności

Oznacza to, że:

  • zagraniczny podmiot zatrudniający, który posiada NIP i jest zgłoszony w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne - tworzy PPK na zasadach ogólnych zawierając umowę o zarządzanie PPK oraz umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych w terminach wynikających z art. 134 ustawy o PPK;
  • w sytuacji, w której pracownik przejął na siebie obowiązki zagranicznego pracodawcy i dokonał w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zgłoszenia siebie jako płatnika składek – zagraniczny podmiot zatrudniający uzgadnia z nim, że spoczywające na nim obowiązki wynikające z ustawy o PPK będą wypełniane w jego imieniu przez tę osobę zatrudnioną w okresie jej zatrudnienia w tym podmiocie zatrudniającym. W takim przypadku osoba zatrudniona będzie zobowiązana, na warunkach wynikających z umowy zawartej z podmiotem zatrudniającym, również do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, a następnie umowy o prowadzenie PPK. Umowa o zarządzanie PPK powinna zostać zawarta najpóźniej do 23 kwietnia 2021 r., a umowa o prowadzenie PPK najpóźniej do 10 maja 2021 r. 

 

Jeśli umowa o zarządzanie PPK i umowa o prowadzenie PPK zostaną zawarte przez osobę zatrudnioną – na potrzeby Ewidencji PPK osobę tę należy wskazać jako stronę umów. Dane zagranicznego podmiotu zatrudniającego nie będą wpisywane do Ewidencji PPK. Do Ewidencji PPK nie przekazuje się umowy zawartej na podstawie art. 5 ustawy o PPK pomiędzy podmiotem zatrudniającym a osobą zatrudnioną.

(aw)

Ostatnie wpisy
1

15 listopada 2024

O PPK podczas XII Kongresu Makroekonomicznego
2

15 listopada 2024

„Logowanie do PPK” – nowe szkolenie dla uczestników PPK
3

13 listopada 2024

O PPK podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Zabezpieczenie Emerytalne”
4

8 listopada 2024

9. gala wręczenia nagród „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”
5

6 listopada 2024

Ponad 100 lekcji w projekcie „Emerytura to nie bzdura”!
Zobacz także
Zdjęcie artykułu gorzowwielkopolski_seminarium_dla_pracodawcow_1024

17 października 2024

Gorzów Wielkopolski: bezpłatne seminarium dla pracodawców

Zdjęcie artykułu aneks_zamiast_umowy_o_zarzadzanie_1024

15 października 2024

Umowa o zarządzanie PPK może zostać przedłużona aneksem

Zdjęcie artykułu panstwowa_inspekcja_pracy_dba_o_prawidlowe_funkcjonowanie_PPK_0902

2 września 2024

Państwowa Inspekcja Pracy dba o prawidłowe funkcjonowanie PPK

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.