30 września 2020
29.09.2020 r. odbyła się konferencja wojewódzka „PPK blisko Ciebie” we Wrocławiu. W auli Uniwersytetu Wrocławskiego można było nie tylko dowiedzieć się, jak wprowadzić PPK w firmie, ale również poznać doświadczenia pracodawcy, który wdrożenie programu ma już za sobą.
Konferencję otworzył wicewojewoda dolnośląski, Bogusław Szpytma. – PPK to bardzo udany program. Chciałbym podkreślić, że tu nie tylko państwo zaproponowało i wynegocjowało ze związkami pracodawców formułę, ale też bierze udział we wdrażaniu, na przykład przez takie szkolenia jak dziś. Dla pracowników ten system jest niezwykle korzystny, otrzymują dwa razy więcej niż odłożyliby sami. Dziękuję przedstawicielom pracodawców za obecność, to pokazuje, że dbacie o swoje firmy i przede wszystkim dbacie także o pracowników – zwrócił się do uczestników konferencji wojewoda.
Wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Bartosz Marczuk, zaprezentował korzyści płynące z Pracowniczych Planów Kapitałowych. – Przy spadającym przyroście naturalnym oraz rosnącej średniej długości życia, już za niespełna 30 lat na każdego emeryta będą przypadały tylko dwie osoby w wieku produkcyjnym. Oznacza to spadek emerytur do poziomu 28,7% wynagrodzenia, a w 2060 r. poniżej 25%. Dlatego warto pomyśleć o oszczędzaniu już teraz. PPK jest szansą na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego Polaków, ale też szansą na podniesienie standardów polskiego rynku pracy, zwiększenie atrakcyjności zatrudnienia. Przynosi korzyści całej gospodarce – wyjaśniał uczestnikom.
Jako przedstawiciele pracodawców swoje doświadczenia przedstawiły Ewa Ślusarczyk oraz Lidia Urbanowska z firmy HRK S.A. – Wyzwaniem był wybór reprezentacji pracowników spośród 400 zatrudnionych osób. Samo podpisanie umowy o zarządzanie oraz o prowadzenie rachunków to już tylko formalność. Aktualnie obsługa PPK zajmuje nam nie więcej niż 2,5 godziny miesięcznie – wyjaśniały w rozmowie z trenerką PFR Portal PPK, Aliną Nieplowicz.
Istotne we wprowadzeniu programu było dobre poinformowanie pracowników o tym, czym jest PPK, dlaczego warto do niego przystąpić, w jaki sposób jest gwarantowane bezpieczeństwo zgromadzonych środków. – Były obawy, czy możliwość zmian dyspozycji nie będzie obciążeniem dla naszego biura kadr i płac. Po roku obowiązywania PPK pracownicy są stabilni w swoich decyzjach, co wynika ze skutecznego poinformowania ich o wartości programu. Podkreślałyśmy, że są to środki prywatne, podlegające dziedziczeniu, że nie jest to drugie OFE. Odsyłałyśmy także do materiałów na stronie mojeppk.pl. Pracownicy zmienili początkowe nastawienie, utwierdzili się w decyzjach o pozostaniu w programie – wyjaśniały.
Z przedstawicielkami HRK S.A. będzie można także spotkać się podczas webinarium 28 października w ramach cyklu comiesięcznych spotkań online „Pracodawcy – Pracodawcom”. Więcej o akcji tutaj.
Ponad 2000 stron, 8 milionów odsłon, 3 miliony użytkowników, milion osób korzystających z kalkulatora i zbliżona liczba pobranych plików, szkolenia, webinary, infolinia – o stronie mojeppk.pl i działalności PFR Portal PPK opowiedziała uczestnikom konferencji Julianna Jakubowska, zastępca dyrektora Biura Relacji z Klientami, podkreślając, że wszystkie działania spółki dotyczące szerzenia wiedzy o PPK są dla uczestników bezpłatne. Mogli się o tym przekonać zgromadzeni na konferencji, którzy przez kolejne dwie godziny brali udział w szkoleniu połączonym z częścią warsztatową.
– Szkolenie rozwiało wszystkie moje obawy, jeśli chodzi o wprowadzenie PPK do systemu kadrowo-płacowego. Po dzisiejszej konferencji będę przekonywała pracowników mojej firmy do programu. I na pewno będę korzystała z materiałów na stronie mojeppk.pl – powiedziała nam Pani Joanna, właścicielka firmy budowlanej spod Wrocławia.
(mds)