Strona główna / Aktualności / Obowiązki pracodawcy ...

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

Aktualności

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

12 sierpnia 2020

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Jednak obowiązek wdrożenia PPK w firmie spoczywa na pracodawcach, którzy muszą pamiętać o tym, że jest to ich ustawowy obowiązek. Aby wprowadzić PPK, należy wybrać instytucję finansową, podpisać umowę o prowadzenie i umowę o zarządzanie w odpowiednim terminie oraz rozpocząć naliczanie wpłat.

Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych weszła w życie 1 stycznia 2019 roku. Tak jak w podobnych programach funkcjonujących w innych krajach (m.in. Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Turcji), w Polsce PPK tworzone są przez pracodawców.

Czytaj więcej: Programy oszczędnościowe na świecie

Pierwszym krokiem do wprowadzenia PPK jest przygotowanie się ze strony kadrowej i informatycznej oraz przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród pracowników. Na tym etapie warto skorzystać z bezpłatnych szkoleń, które są organizowane przez PFR Portal PPK, online i stacjonarnie

 

Następnym krokiem jest wybranie instytucji finansowej, która będzie gromadzić, zarządzać i inwestować środki w PPK. Wyboru musi dokonać pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentacją pracowników. Przy podejmowaniu decyzji, którą z 20 instytucji wybrać, warto kierować się np. jej doświadczeniem, dotychczasowymi wynikami w zarządzaniu czy proponowanymi kosztami. 

 

Trzecim krokiem jest zawarcie umowy o zarządzanie PPK, a następnie umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych z wybraną instytucją finansową. Termin, w jakim należy te umowy zawrzeć, jest zależny od liczby osób zatrudnionych w firmie. Wszystkie terminy są zebrane w poniższym linku.

 

Ostatnim krokiem jest terminowe odprowadzanie wpłat oraz prowadzenie i archiwizacja dokumentacji. Wpłaty są obliczane i pobierane począwszy od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego po dacie zawarcia umowy o prowadzenie PPK. Do instytucji finansowej pracodawca przekazuje wpłaty finansowane zarówno przez siebie, jak i pracownika, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.

Jak wynika z powyższego krótkiego zestawienia, wprowadzenie PPK jest procesem złożonym, ale nie skomplikowanym. Dla pracodawców kluczowa jest świadomość i odpowiednie przygotowanie, co oferuje portal www.mojeppk.pl i zebrane w nim narzędzia: szkolenia, prezentacje, poradniki, infolinia i wiele innych.

(kk)

 

Ostatnie wpisy
1

15 listopada 2024

O PPK podczas XII Kongresu Makroekonomicznego
2

15 listopada 2024

„Logowanie do PPK” – nowe szkolenie dla uczestników PPK
3

13 listopada 2024

O PPK podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Zabezpieczenie Emerytalne”
4

8 listopada 2024

9. gala wręczenia nagród „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”
5

6 listopada 2024

Ponad 100 lekcji w projekcie „Emerytura to nie bzdura”!
Zobacz także
Zdjęcie artykułu gorzowwielkopolski_seminarium_dla_pracodawcow_1024

17 października 2024

Gorzów Wielkopolski: bezpłatne seminarium dla pracodawców

Zdjęcie artykułu aneks_zamiast_umowy_o_zarzadzanie_1024

15 października 2024

Umowa o zarządzanie PPK może zostać przedłużona aneksem

Zdjęcie artykułu panstwowa_inspekcja_pracy_dba_o_prawidlowe_funkcjonowanie_PPK_0902

2 września 2024

Państwowa Inspekcja Pracy dba o prawidłowe funkcjonowanie PPK

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.