Strona główna / Aktualności / Naliczanie wpłat do ...

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

Aktualności

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

27 września 2021

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

Pracodawca nalicza wpłaty do PPK także od wynagrodzenia wypłacanego uczestnikowi PPK już po ustaniu zatrudnienia. Nie dotyczy to sytuacji, gdy uczestnik PPK złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.

Wpłaty finansowane przez uczestnika PPK powinny być naliczone w wysokości procentowej, zgodnie z jego ostatnią deklaracją dotyczącą tych wpłat. Natomiast wpłaty finansowane przez pracodawcę powinny zostać naliczone w wysokości obowiązującej w terminie ich naliczenia, zgodnie z umową o zarządzanie PPK

Status uczestnika PPK

Dla obowiązku naliczania, pobierania i dokonywania wpłat do PPK istotne jest posiadanie przez daną osobę statusu uczestnika PPK oraz to, czy przed wypłatą danego składnika wynagrodzenia nie złożyła ona deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. 

Osoba zatrudniona staje się uczestnikiem PPK w momencie zawarcia dla niej umowy o prowadzenie PPK i pozostaje tym uczestnikiem bez względu na to, czy dokonuje wpłat do PPK (złożyła deklarację o rezygnacji) oraz pozostaje w zatrudnieniu w danym podmiocie, jak również bez względu na tytuł do ubezpieczeń społecznych lub obowiązek podlegania tym ubezpieczeniom. 

Również definicja wynagrodzenia nie rozróżnia tytułów do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, z których wypłacane jest to wynagrodzenie, oraz podlegania tym ubezpieczeniom na dobrowolne i obowiązkowe. Ogranicza się jedynie do wskazania, że wynagrodzenie stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. 

Jeżeli już po ustaniu zatrudnienia uczestnik PPK otrzymałby wynagrodzenie w rozumieniu ustawy o PPK, to pracodawca byłby zobowiązany do naliczenia za tego uczestnika wpłat do PPK od wypłaconego mu wynagrodzenia.

 

Skutki zmiany instytucji finansowej

Warto jednak zwrócić uwagę na sytuację, gdy - po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK - doszłoby do rozwiązania umowy o zarządzanie PPK, zawartej przez pracodawcę z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK, zawartej w imieniu i na rzecz tego uczestnika PPK. 

W takim przypadku pracodawca nie byłby zobowiązany do naliczenia, pobrania i dokonania wpłat do PPK obliczonych od wynagrodzenia wypłaconego temu uczestnikowi po rozwiązaniu umowy o zarządzanie PPK.

(jg)

Ostatnie wpisy
1

21 lutego 2025

Ile możesz zaoszczędzić w PPK? Sprawdź w naszym kalkulatorze!
2

17 lutego 2025

Najpopularniejszy plik pobierany ze strony mojeppk.pl? Sprawdź!
3

12 lutego 2025

Bezpłatne szkolenie „System emerytalny – czy wiesz, jak zabezpieczyć swoją przyszłość?”
4

10 lutego 2025

Pracownicze Plany Kapitałowe - subiektywny przegląd miesiąca - styczeń 2025 rok
5

7 lutego 2025

Harmonogram szkoleń PPK w lutym! Pracownik, pracodawca, kadry i płace.
Zobacz także
Zdjęcie artykułu podsumowanie_2024_roku

14 stycznia 2025

Jak informowaliśmy o PPK – podsumowanie 2024 roku

Zdjęcie artykułu przekazanie_informacji_o_ppe_0125

2 stycznia 2025

Podmioty prowadzące PPE mają obowiązek przekazania informacji do PFR

Zdjęcie artykułu wysylka_wezwan_PPK_1124

21 listopada 2024

Wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK w tym roku w formie listownej

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.