8 października 2020
Polski Fundusz Rozwoju i PFR Portal PPK we współpracy z Ministerstwem Finansów rozpoczęli kampanię promującą Pracownicze Plany Kapitałowe pod hasłem „Ja zostaję!”. Kampania obejmująca telewizję, radio oraz reklamę w sieci rozpoczęła się 1 października i potrwa do 8 listopada.
Strategię i kreację reklam dla pracowników przygotowała agencja Demo Effective Launching. Media zaplanował dom mediowy PRO Media House. Nadzór nad produkcją i realizacją strategii sprawuje Departament Komunikacji PFR i Biuro Marketingu PFR Portal PPK.
W 2020 r. przypada obowiązek wdrożenia PPK w firmach zatrudniających od 20 osób wzwyż. Oznacza to, że decyzję o oszczędzaniu w PPK w najbliższych tygodniach podejmie ok. 3,7 mln pracowników z 78 tys. firm. Głównym celem strategii kampanii skierowanej dla pracowników jest zmiana postawy Polaków, którzy nie wierzą w systemy oszczędzania na przyszłość i boją się z nich korzystać. Jej zadaniem jest również przekazanie racjonalnych argumentów przemawiających za tym, że system PPK jest prosty i opłacalny, a pieniądze zgromadzone PPK są prywatne. Kampania porusza również aspekt emocjonalny ─ pokazuje, jak oszczędzanie może wpłynąć na przyszłość ludzi i pomóc im w obecnych, niepewnych czasach.
Przekaz kampanii oparty jest na prostym haśle „ja zostaję!”, które jest podsumowaniem założeń i celów kampanii i wezwaniem do działania dla pracowników, którzy nie muszą robić nic, aby uczestniczyć w PPK. Wokół niego zbudowanych jest kilka linii komunikacyjnych.
Główna linia wizerunkowa ma pobudzać emocje. W przekazie nawiązujemy do tego, co wydarzyło się w ostatnich miesiącach. Aktualna sytuacja zmusiła, nie tylko Polaków, do refleksji i zmiany swojego podejścia do własnych finansów.
Spot wizerunkowy:
Druga linia, edukacyjna – rozprawia się z głównymi obawami Polaków przed przystąpieniem do PPK, przywołuje racjonalne argumenty oraz poszerza wiedzę odbiorców. Bohaterowie spotów telewizyjnych opowiadają, a nawet przeliczają, dlaczego warto zostać. Padają konkretne kwoty i argumenty.
Pierwszy spot edukacyjny:
Drugi spot edukacyjny:
Oprócz telewizji zaplanowano również intensywne działania w internecie: specjalne spoty skierowane do młodzieży, a także reklamy statyczne i tekstowe w wyszukiwarkach. Powstanie również cykl filmów szkoleniowych tzw. PPK Ekspres, gdzie w 5 odcinkach omówione zostaną najważniejsze aspekty PPK oraz przedstawione będą odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jak wynika z przeprowadzonych analiz, pracownicy, którzy uczestniczą w szkoleniach, chętniej pozostają w PPK. Kampania będzie wspierana przez działania PR w mediach ogólnopolskich.
- PPK jest programem oszczędzania, w którym naprawdę nie trzeba nic robić, żeby zobaczyć korzyści. Nie podejmujesz żadnego działania, po prostu jesteś w programie i obserwujesz, jak oszczędności na Twoim prywatnym rachunku rosną. Cieszę się, że kampanię „Ja zostaję!” udało się zrealizować mimo przerwy spowodowanej niespodziewaną sytuacją epidemiczną. Chcielibyśmy, by to krótkie hasło zaistniało w świadomości społecznej na tyle mocno, byśmy po zakończeniu kampanii mogli zapytać Polaków „czy zostajesz w PPK?” i usłyszeli w odpowiedzi: „Ja? Zostaję! Bo to moje dodatkowe pieniądze”, powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.
O kampanii informacyjnej dlaczego warto zostać w PPK, wypowiedział się również Paweł Borys, prezes PFR.
(mar)