25 maja 2021
Zarówno pracodawca jak i pracownik mogą zdecydować o finansowaniu wpłat dodatkowych do PPK. Decyzja pracownika o finansowaniu wpłaty dodatkowej nie powoduje, że pracodawca także będzie zobowiązany do jej finansowania.
Pracownik może w dowolnym czasie - po zawarciu w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK - zadeklarować finansowane wpłaty dodatkowej w wysokości do 2% jego wynagrodzenia. Złożenie deklaracji wpłaty dodatkowej skutkuje obowiązkiem naliczenia przez pracodawcę wpłaty dodatkowej już od najbliższego wynagrodzenia, wypłaconego pracownikowi po złożeniu tej deklaracji.
Uczestnik PPK w każdym czasie może zmienić wysokość wpłaty dodatkowej lub zrezygnować z jej finansowania. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej lub rezygnacja z tej wpłaty obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uczestnik PPK złożył zmianę deklaracji. Oznacza to, że złożona przez pracownika zmiana deklaracji we wrześniu zostanie uwzględniona przez pracodawcę przy naliczaniu i pobieraniu wpłat do PPK od wynagrodzenia wypłaconego w październiku (nawet jeśli w październiku zostanie wypłacone wynagrodzenie za wrzesień).
Pracodawca natomiast może zadeklarować, w umowie o zarządzanie PPK, finansowanie wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5% wynagrodzenia. Zmiana wysokości lub rezygnacja z finansowania wpłaty dodatkowej przez pracodawcę wymaga zmiany umowy o zarządzanie PPK. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana ta zmiana.
(łs)