6 września 2021
Przepisy nie przewidują możliwości wstecznego dokonywania wpłat do PPK w sytuacji, w której podmiot zatrudniający nie dopełnił tego obowiązku w ustawowym terminie.
Podmiot zatrudniający zobowiązany jest naliczać i pobierać wpłaty do PPK od każdego wynagrodzenia wypłacanego osobie zatrudnionej po zawarciu w jej imieniu i na jej rzecz umowy o prowadzenie PPK (o ile nie obowiązuje deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat w PPK). Wpłaty finansowane przez podmiot zatrudniający powinny być obliczane, a wpłaty finansowane przez uczestnika PPK powinny być obliczane i pobierane od uczestnika PPK w terminie wypłaty wynagrodzenia.
Wpłaty zaległe
Jeżeli wpłaty do PPK nie zostały naliczone i pobrane lub zostały naliczone, lecz nie zostały pobrane z wynagrodzenia w terminie, nie jest dopuszczalne ich późniejsze naliczenie, pobranie i dokonanie do instytucji finansowej. Takie wpłaty do PPK są wpłatami zaległymi.
Oznacza to, że jeżeli pracodawca nie dopełni obowiązku pobrania wpłat do PPK z danego wynagrodzenia, to nie ma możliwości późniejszego naliczenia zaległych wpłat od kolejnego wynagrodzenia. To bardzo ważna zasada, która ma na celu ochronę interesów osoby zatrudnionej.
Wyobraźmy sobie bowiem sytuację, w której należałoby pobrać z wynagrodzenia pracownika zaległe wpłaty do PPK za kilka lub nawet kilkanaście miesięcy - mogłoby to być zbyt dużym obciążeniem finansowym dla pracownika. Należy pamiętać, że szkoda, która powstanie w związku z niedokonywaniem wpłat przez pracodawcę, powinna zostać zrekompensowana uczestnikowi PPK na zasadach wynikających z Kodeksu cywilnego.
Wpłaty spóźnione
Inaczej jest w sytuacji, gdy wpłaty do PPK, które zostały w terminie naliczone i pobrane, jedynie nie zostały dokonane (przekazane) do instytucji finansowej – takie wpłaty są wpłatami spóźnionymi i dopuszczalne jest ich dokonanie do PPK.
Zgodnie z przepisami ustawy o PPK, wpłaty do programu powinny być dokonywane w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.
(am)