25 marca 2020
Pracodawca nalicza wpłaty do PPK także od wynagrodzenia wypłacanego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy przed wypłatą wynagrodzenia uczestnik PPK złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK lub nastąpiło rozwiązanie umowy o zarządzanie PPK z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK, zawartej w imieniu i na rzecz tego uczestnika PPK.
Ustanie zatrudnienia pozostaje bez wpływu na obowiązek naliczania i dokonywania wpłat do PPK. Wpłaty do PPK należy naliczyć (a następnie przekazać do instytucji finansowej) także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Nie ma przy tym znaczenia termin wypłaty tego wynagrodzenia. Oznacza to, że bez względu na to, czy wynagrodzenie zostało wypłacone uczestnikowi PPK już w miesiącu następującym po miesiącu, w którym ustało zatrudnienie, czy też np. po roku od ustania zatrudnienia, należy naliczyć od niego wpłaty do PPK.
Taki obowiązek istnieje oczywiście tylko w przypadku, gdy wynagrodzenie wypłacane uczestnikowi PPK spełnia definicję wynagrodzenia zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 40 ustawy o PPK. Zgodnie z tym przepisem przez wynagrodzenie uczestnika PPK, stanowiące podstawę naliczenia wpłat do PPK, należy rozumieć podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, o której mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy, oraz z wyłączeniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.
Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK
Pracodawca nie nalicza wpłat do PPK od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia, jeśli uczestnik złożył temu pracodawcy deklarację o rezygnacji jeszcze przed wypłatą tego wynagrodzenia.
Ważne
Lista uczestników PPK stanowi załącznik do umowy o prowadzenie PPK. Pracodawca jest zobowiązany do aktualizacji tej listy w taki sposób, że uzupełnia ją o kolejnych uczestników PPK. W razie ustania zatrudnienia danego uczestnika PPK, pracodawca nie dokonuje żadnych zmian na tej liście (nie wykreśla z niej uczestnika PPK).
Rozwiązanie umowy o zarządzanie PPK
Dla obowiązków pracodawcy znaczenie ma także to, czy po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK doszło do rozwiązania umowy o zarządzanie PPK z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK zawartej w imieniu i na rzecz tego uczestnika PPK. Jeżeli ta umowa o zarządzanie została rozwiązana, pracodawca nie jest już zobowiązany do naliczenia, pobrania i dokonania wpłat do PPK od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia, po rozwiązaniu umowy o zarządzanie PPK.
(jg)