21 sierpnia 2020
Jesteśmy firmą tzw. pracodawcą 50+ (zatrudniającym od 50 pracowników wzwyż, z II fazy wdrożenia PPK). Dotychczas nie stosowaliśmy ustawy o PPK w związku z prowadzeniem pracowniczego programu emerytalnego (PPE). Zawiesiliśmy jednak naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni. Czy powoduje to, że musimy utworzyć PPK, a jeśli tak, to w jakim terminie?
Tak. Podmiot zatrudniający, który zawiesił naliczanie i odprowadzanie składek do PPE na okres łącznie przekraczający 90 dni, ma obowiązek stosować ustawę o pracowniczych planach kapitałowych począwszy od 91. dnia zawieszenia. Limit 90 dni zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE dotyczy łącznego okresu tego zawieszenia. Limit ten nie odnawia się np. po upływie 12 miesięcy.
- Umowę o prowadzenie PPK podmiot zatrudniający musi zasadniczo zawrzeć w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia, w którym przypadł 91. dzień zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE – wyjaśnia Małgorzata Jankowska, ekspert Biura Redakcyjnego spółki PFR Portal PPK, w tekście opublikowanym w Dzienniku Gazecie Prawnej.
- Natomiast umowę o zarządzanie PPK podmiot zatrudniający ma obowiązek zawrzeć nie później niż 10 dni roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK. W przypadku zawieszenia naliczania i odprowadzania składek do PPE terminy na zawarcie umów o prowadzenie i o zarządzanie PPK nie mogą upłynąć przed terminami na zawarcie tych umów ustalonymi dla pozostałych podmiotów zatrudniających z danej fazy wdrożenia PPK, czyli w przypadku podmiotu z tzw. II fazy wdrożenia ma on czas: do 27 października 2020 r. (na zawarcie umowy o zarządzanie PPK) oraz do 10 listopada 2020 r. (na zawarcie umowy o prowadzenie PPK) - wyjaśnia Jankowska.
Więcej na temat tego, kiedy prowadzenie PPE zwalnia pracodawcę z obowiązku tworzenia PPK i kiedy zwolnienie to traci aktualność można znaleźć w tekście poniżej.
(mj)