20 sierpnia 2020
Kilkudziesięciu przedstawicieli kadry zarządzającej z piętnastu instytucji finansowych oferujących Pracownicze Plany Kapitałowe spotkało się na roboczym cyklicznym "Briefingu PPK" w Warszawie w minioną środę. Celem spotkania było omówienie stanu przygotowań do wdrożenia połączonych drugiej i trzeciej fazy PPK.
Gości przywitali Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), Robert Zapotoczny, prezes wdrażającej program PPK spółki PFR Portal PPK, a także Gheorghe Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego (PHH), do którego należy hotel Renaissance Warsaw Airport Hotel - miejsce tegorocznego spotkania.
- Stoimy wobec wyzwania, jakim jest połączenie, w konsekwencji pandemii, drugiej i trzeciej fazy wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych - powiedział Paweł Borys. - Wierzymy, że w jakimś sensie programowi PPK przysłuży się lepsza rozpoznawalość marki PFR - w trakcie działań Tarczy Finansowej wsparliśmy ponad 350 tysięcy mikro-, małych i średnich firm, czyli prawie połowę działających w Polsce. A przecież to właśnie tych firm dotyczyć będą zbliżające się etapy wdrażania PPK.
Robert Zapotoczny przedstawił założenia kampanii wspierającej wdrażanie PPK. - Przygotowaliśmy setki szkoleń i konferencji, w tym także szesnaście konferencji wojewódzkich, które rozpoczynamy we wrześniu, a których celem jest przekazanie wiedzy i udzielenie wsparcia polskim przedsiębiorcom wdrażającym PPK. Udział w nich jest oczywiście bezpłatny, a w ich trakcie będzie można nie tylko poznać założenia programu, ale też uzyskać z pierwszej ręki pomoc i wsparcie, a także wiedzę o tym, jak przebiegały takie wdrożenia w innych firmach, które już w PPK uczestniczą.
Prezes PFR Portal PPK przedstawił też zebranym założenia kampanii reklamowej, która towarzyszyć będzie wdrażaniu PPK we wrześniu i październiku.
Swoimi doświadczeniami z wdrażania PPK podzielił się także prezes PHH Gheorghe Marian Cristescu, który mógł się pochwalić bardzo wysoim poziomem partycypacji pracowników PHH w PPK. - W Pracowniczych Planach Kapitałowych oszczędza już 70% naszych pracowników - powiedział.
W trakcie spotkania pracownicy PFR Portal PPK i przedstawiciele instytucji finansowych oferujących PPK omówili założenia zbliżającej się kampanii informacyjnej, a także przedyskutowali wyzwania i szanse w programie, uwzględniajace pandemię koronawirusa. Podkreślono m.in. wagę docierania do pracowników za pośrednictwem pracodawców, kwestie związane z transparentnym informowaniem pracowników o korzyściach z PPK, dostępem do rachunków czy wpływem zawirowań rynkowych na poziom oszczędności - który okazał się generalnie pozytywny, ponieważ start programu przypadł na okres spadków rynkowych, po których nastąpiło dynamiczne odbicie.
"(...) W samym lipcu saldo wpłat i wypłat Analizy. pl szacują na ok. 185 mln zł (w tym ok. 26 mln zł wpłaty powitalnej). Kolejne ok. 25 mln zł wypracowały same TFI, inwestując na rynkach kapitałowych. W lipcu zdecydowana większość funduszy zdefiniowanej daty wypracowała zysk (średnio od 0,9 proc. - fundusze z datą w 2025 roku do 2,1 proc. - fundusze z datą w 2060 roku)", napisał o sytuacji serwis Analizy.pl
Jesienią do PPK przystąpi około 3,7 mln pracowników z firm zatrudniających od 20 osób wzwyż. Obecnie w programie uczestniczy około 40% pracowników z firm zatrudniających 250 i więcej osób, w sumie ok. 1,2 mln osób, a wartość środków zgromadzonych na rachunkach PPK w lipcu przekroczyła 1,6 mld złotych.
Obowiązujące terminy dla pracodawców, którzy zatrudniali 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób zatrudnionych (II faza) oraz zatrudniających co najmniej 20 osób (według stanu na 31.12.2019) (III faza), to:
- 27 października 2020 r. ─ na zawarcie umowy o zarządzanie PPK,
- 10 listopada 2020 r. ─ na zawarcie umowy o prowadzenie PPK.
Cykliczne spotkania "Briefing PPK" z instytucjami finansowymi oferującymi PPK to rozpoczęta w roku 2019 inicjatywa spółki PFR Portal PPK.
(jb)