6 czerwca 2022
Po pięciu kwartałach od uruchomienia projektu Dobrych Praktyk Informacyjnych, 501 funduszy inwestycyjnych działających w Polsce spełnia komplet 5 Dobrych Praktyk Informacyjnych.
Uruchomiony z początkiem 2021 r. projekt Dobrych Praktyk w zakresie prezentowania informacji dla inwestorów osiągnął z sukcesem zamierzony cel, jakim było zwiększenie transparentności oferowanych w Polsce funduszy inwestycyjnych. Pomysłodawcą i organizatorem przedsięwzięcia były Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami oraz Analizy Online, patronatu oraz wsparcia finansowego udzieliła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) oraz PFR Portal PPK sp. o.o.
Pięć obszarów komunikacji
Stosowanie Dobrych Praktyk Informacyjnych przez instytucję finansową polega na wdrożeniu określonych rekomendacji w pięciu obszarach komunikacji:
- regularna publikacja składów portfeli funduszy, a jej wymogiem jest co najmniej kwartalne prezentowanie składów portfeli;
- publikowanie danych o bilansie sprzedaży funduszy, comiesięczne publikowanie informacji o zgromadzonych aktywach;
- prezentowanie struktury portfela funduszu, wymóg prezentowania informacji o strukturze aktywów według typów lokat oraz o ekspozycji walutowej funduszu;
- prezentowanie stóp zwrotu benchmarku funduszu oraz samego funduszu w określonych horyzontach inwestycyjnych;
- publikowanie opłat dla wszystkich typów jednostek uczestnictwa, co ma umożliwić inwestorom zapoznanie się z poziomem opłat w funduszu w rozbiciu na klasy jednostek.
Dobre praktyki wśród funduszy
Zrealizowany na koniec marca 2022 r. przegląd rynku wykazał, że wypełnione zostało 88% z łącznej liczby możliwych 3465 Praktyk. Według najnowszych danych aż 73% działających w Polsce funduszy detalicznych wypełnia komplet 5 Dobrych Praktyk Informacyjnych, podczas gdy przed rozpoczęciem projektu żaden produkt nie realizował wymaganych kryteriów.
- Edukacja, informacja i transparentność. Te hasła bardzo jasno przyświecają naszej działalności jako operatora PPK. I do tego również zachęca projekt Dobrych Praktyk Informacyjnych. Bardzo się cieszę, że zdecydowana większość funduszy realizuje te dobre praktyki w swojej codziennej pracy oraz że tak wiele z nich poprawiło swój wynik w porównaniu do poprzedniego pomiaru. To pokazuje, że na rozwój nigdy nie jest za późno, a rynek docenia rzetelnych partnerów. Jako patroni tego projektu widzimy, że przejrzystość i profesjonalizm budują dobre relacje z klientami i zaufanie, a to dla instytucji finansowych wartości kluczowe – powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.
Dowiedz się więcej
Inicjatywą samoregulacji objęte były Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, które w swojej ofercie posiadają fundusze inwestycyjne otwarte (FIO) i specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte (SFIO), a także wszystkie podmioty zarządzające Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK). Instytucje, które spełniają kryteria samoregulacyjne korzystają ze znaku graficznego Dobrych Praktyk Informacyjnych w swojej komunikacji skierowanej do inwestorów.
Standardy Dobrych Praktyk są dostępne na dedykowanej projektowi stronie: analizy.pl/dobre-praktyki-informacyjne oraz w serwisie IZFiA.
Autor: Marta Damm-Świerkocka